Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Som forbrukerombud holdt Gry Nergård bankene i ørene. Nå jobber hun for Finans Norge og skal hun lose robotene deres inn på den smale sti. Foto: Fredrik Bjerknes
Som forbrukerombud holdt Gry Nergård bankene i ørene. Nå jobber hun for Finans Norge og skal hun lose robotene deres inn på den smale sti. Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Finans

Skal lære roboter folkeskikk

En million nordmenn sier de har høy tillit til finansielle råd fra en intelligent robot. Gry Nergård i Finans Norge vil sørge for at robotene følger reglene. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Hver fjerde nordmann vil stole på råd om penger fra en avansert robot, viser en undersøkelse fra Finans Norge. Robotrådgivere har allerede fått mange kunder i andre markeder, og nå vil Finans Norge tilpasse reglene for god rådgivingsskikk til robotene. Robotene skal autoriseres og sentral i arbeidet blir tidligere forbrukerombud Gry Nergård.

1 Hva er hovedforskjellen på å lage regler for roboter og mennesker?

Det blir spennende å se, jeg har ikke kjent så mange roboter i mitt liv. Arbeidstanken er at uansett hvem man får råd fra skal de følge de høye kravene til rådgivingsskikk finansbransjen har. Vi slipper ikke robotene løs i samfunnet uten at de gir gode råd. Men jeg regner ikke med at det blir enkelt, og det blir nok en pågående prosess over lang tid.

Gry Nergård

Navn: Gry Nergård

Alder: 51

Stilling: Direktør for forbrukerpolitiske spørsmål i Finans Norge og styreleder i Finansnæringens Autorisasjonsordninger – FinAut.

Aktuell: Skal lage retningslinjer for roboter som finansielle rådgivere.

Vis mer

2 Hva er det verste som kan gå galt med en robotrådgiver?

-At noe blir veldig populært som ikke tilfredsstiller standardene vi mener er nødvendige. Men våre regler gjelder bare de som er medlemmer hos oss, og ikke alle som vil inn på det norske markedet. Det er viktig at folk følger med.

3 Vil du selv ta imot råd fra en robot?

– Hvis jeg var sikker på at den var underlagt samme krav til god rådgivingsskikk som mennesker. Jeg tror mange vil kombinere roboter og søkemotorer med å snakke med et menneske på ett eller annet tidspunkt i viktige prosesser, slik som boliglån. Det var mange ungdommer i undersøkelsen vår som gjerne vil snakke med et menneske i banken.

4 Finansforetak har de siste årene flere ganger blitt saksøkt og måttet betale erstatning for råd som gagnet dem mer enn kundene. Kan det være grunner til å foretrekke råd fra en robot fremfor et menneske?

– Jeg tror det er fordeler og ulemper. En robot vil i mange sammenhenger ha bedre evner til å ta en objektiv beslutning basert på store mengder data, mens et menneske vil ha bedre evne til å ta skjønnsmessige vurderinger og få frem informasjon om kunden som en robot kanskje ikke vil nå frem til.

5 Hvis roboten til DNB sier til kundene at de heller bør sette inn pengene hos Nordea?

- Da blir nok roboten raskt omprogrammert, haha!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Robotrevolusjonen Gry Nergård Finans Norge Teknologi Finans
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer