Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Pål Svenkerud er konstituert administrerende direktør i Bank Norwegian. Tine Wollebekk skal overta sjefsjobben, men vet ikke helt når. Foto: Elin Høyland
Pål Svenkerud er konstituert administrerende direktør i Bank Norwegian. Tine Wollebekk skal overta sjefsjobben, men vet ikke helt når. Foto: Elin Høyland les mer

Finans

Bank Norwegian kaster ut agentene og strammer inn på lån

Ny Bank Norwegian-sjef Tine Wollebekk starter med én million kunder – og beskjed om å bremse veksten. Nå kastes alle agenter ut av Bank Norwegian.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

På fjerde rad i konferansesalen på Aker Brygge satt påtroppende Bank Norwegian-sjef Tine Wollebekk og hørte konstituert sjef Pål Svenkerud legge frem nok et godt resultat for banken. 

– Jeg er bare her som tilhører, var Wollebekks korte kommentar. 

Hennes arbeidsgiver Telenor har ennå ikke gitt henne en sluttdato.

– Jeg gleder meg til å begynne, legger hun til.

Vil bremse veksten

Wollebekk overtar én million kunder som til sammen sørget for at Bank Norwegian fikk 825,7 millioner kroner i inntekter i årets tre første måneder. Banken får 1000 nye kunder hver dag i Norden.

 Tine Wollebekk skal overta sjefsjobben. Hun er bare innom på presentasjonen. Foto: Elin Høyland

Men nå varsler Pål Svenkerud at veksttakten skal avta. Årsaken er Finanstilsynets økte krav om kapitaldekning i banken. Bank Norwegian fikk i mars et forsterket krav til kapitaldekning som skal oppfylles innen september. 

For å kutte veksten, har Bank Norwegian suspendert alle agenter som formidler bankens forbrukslån og kredittkort. Blant annet har både låneformidlingsselskapene Lendo, Axo Finans og Centum Finans tatt bort Bank Norwegian fra sine sider.

– Vi har ikke sagt opp, men vi har suspendert alle agenter. Vi skal nå kjøre utelukkende på egendistribusjon. Vi skal også stramme inn på kredittstandarden. Det vil si at færre får lån, sa Svenkerud på presentasjonen. 

Bank Norwegian, resultat per 1. kvartal (i MNOK) 2017 2016 Endring
Omsetning 825,7 752,9 9,7 %
Driftsresultat (ebit) 611,7 509,6 20 %
Resultat før skatt 434,4 364,9 19 %

Han antydet at agentene ikke var spesielt fornøyd med avgjørelsen. 

Bank Norwegian er den største av de rene forbrukslånsbankene på markedet med en markedsandel på 16 prosent.

Vil markedsføre mindre

Banken skal også bli mindre synlig i markedet ved å kutte ned på markedsføringen. Banken brukte 178 millioner kroner på markedsføringen i fjerde kvartal i fjor. I årets tre første måneder var det redusert til 174 millioner kroner. Reduksjonen skal fortsette utover året. 

– Vi tar ned markedsføringskostnadene for å bringe veksten ned i tråd med målet om kapitaldekning som vi skal oppfylle i tredje kvartal. Vi hadde en veldig høy fart i første halvdel av kvartalet. Nå tar vi det rolig og kontrollert ned, sier Svenkerud. 

Det er særlig i det svenske og danske markedet farten har vært for høy.

Bank Norwegian har klaget inn Finanstilsynets krav om økt kapitaldekning. 

– Vi mener Finanstilsynet har gjort et urimelig skjønn, sier Svenkerud. 

– Føler dere Finanstilsynet er ute etter å sette et eksempel for forbrukslånsbankene ved å forlange høyere kapitaldekning?

– Det får du spørre Finanstilsynet om, sier han kort. 

«Firkantede og stivbente»

Det er ikke bare Finanstilsynet som har satt forbrukslånsbankene under lupen. Finansdepartementet kom i april med strengere regler for forbrukslån, hvor blant annet strengere krav til markedsføring var ett av tiltakene. 

– Sånn som jeg ser det, opererer vi i veldig stor grad i tråd med de retningslinjene som er kommet, selv om de som kom nå er firkantede og stivbente, sier Svenkerud.

Styreleder Bjørn Kise i Bank Norwegian mener retningslinjene fra myndighetene er firkantede og stivbente. Foto: Mikaela Berg

Bank Norwegian hadde høyere tap i første kvartal enn samme periode i år. 4,9 prosent av samlede forbrukslån på 21 milliarder kroner var i mislighold i første kvartal. Svenkerud er ikke bekymret.

– Vi solgte en portefølje med misligholdte lån i 2014. Etter det hadde vi et mislighold på 2,5 prosent. Det er veldig lavt, så det er helt naturlig at det stiger nå. Det skal ligge på rundt fem til seks prosent i dette markedet, sier Svenkerud.

Styreleder og gründer Bjørn Kise i Bank Norwegian var også på presentasjonen. Han hadde argumentene klare for å forsvare banken som han føler har fått urettferdig mye kritikk. 

Det fremstår som om Bank Norwegian pusher lån til alkoholiserte, narkomane, arbeidsløse ungdommer

Bjørn kise, styreleder og gründer i Bank Norwegian

– Det fremstår som om Bank Norwegian pusher lån til alkoholiserte, narkomane, arbeidsløse ungdommer. Det er ikke tilfelle i det hele tatt. Vi har 1.000.000 kunder. 738.000 av dem er kredittkortkunder, det er flyselskapets beste kunder som bruker dette i fordelsprogrammet. Det er veldig lite mislighold. 136.800 kunder er innskuddskunder, og 158.300 er forbrukslånskunder. Den siste andelen utgjør kun 15 prosent av dem som søker på forbrukslån i banken. De resterende 85 prosent får avslag. Av de 15 prosentene, er det kun to prosent som har mislighold, ramser Kise opp. 

Han sier at det er helt greit at bransjen blir regulert, men etterlyser mer «edruelighet» i synet på hvordan forbrukslån faktisk brukes. 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Bank Norwegian Finanstilsynet Forbrukslån Tine Wollebekk Pål Svenkerud Finans
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.