Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Regjeringen legger om avgiftene på motorsykler i sommer. Bildet viser en Yamaha MT-07 som blir omkring 4000 kroner billigere. Foto: Kjetil Skårdal Andersen
Regjeringen legger om avgiftene på motorsykler i sommer. Bildet viser en Yamaha MT-07 som blir omkring 4000 kroner billigere. Foto: Kjetil Skårdal Andersen les mer

Motor

Endrer avgiftene på motorsykler

– Det er i riktig retning, men motorsykler er fortsatt overbeskattet, hevder motorsykkelimportørene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å legge om engangsavgiften for motorsykler i mer miljøvennlig retning ved å innføre en CO2-komponent som erstatter dagens stykkavgift og avgift på motoreffekt. Dermed blir avgiftsberegningen mer lik engangsavgiftene for biler.

– Det er i riktig retning. Det er en grønn og sosial profil vi er glade for, men motorsykler er fortsatt overbeskattet. Vi er ikke så glade for at det skal være provenynøytralt, sier Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening.

Hittil har engangsavgiften for motorsykler vært basert på slagvolum og motoreffekt i tillegg til en stykkavgift. Nå må utslipp opplyses for å få typegodkjenning og ligger dermed inne i motorvognregisteret. 

Ninja H2 Carbon fra Kawasaki vil øke med over 40.000 kroner i avgift. Foto: Kjetil Skårdal Andersen

Departementet vil innføre en progressiv avgiftskomponent for CO2- utslipp for motorsykler med registrerte CO2-utslipp med en sats på 630 kroner per gram CO2 per km for utslipp over 75 gram og 800 kroner per gram over 140 gram. 

Samtidig foreslår departementet å fjerne effektkomponenten og stykkavgiften for disse motorsyklene. Som for biler vil motorsykler som blir registrerte uten CO2-utslipp betale avgift etter dagens regler.

– Hva innebærer dette rent konkret?

– Profilen er at scootere blir billigere, og lette sykler med lavt forbruk, mens verstingmodeller vil øke. Eksempelvis vil en Honda NC 750 X bli omkring 12.000 kroner billigere, og en Vespa GT 300 scooter blir 8300 kroner billigere, sier Lønnum.

Ifølge departementet innebærer forslaget at motorsykler med høye registrerte CO2-utslipp relativt til effekt vil få høyere avgift sammenlignet med i dag, mens sykler med lave CO2-utslipp relativt til effekt vil få lavere avgift. 

Endringene skal gi incentiv til å velge motorsykler med lavere CO2-utslipp. Engangsavgiften for lette motorsykler med lavere utslipp enn 75 gram CO2 per kilometer faller bort. 

Retrosykkelen BMW R Nine T Racer får omkring 8000 kroner lavere avgift enn i dag. Foto: Kjetil Skårdal Andersen

– Vi har gode erfaringer med å kutte avgiftene på biler med lave utslipp. Nå får også motorsyklister et incentiv til å velge miljøvennlig, sier Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til NTB.

Endringene er anslåtte å være omtrent provenynøytrale og vil gjelde for motorsykler som blir registrert fra og med 1. juli 2017.

Eksempler på endringene:

Modell Slagvolum (ccm) Effekt (kW) Utslipp (g/km) Dagens avgift (kr) Ny avgift (kr)
Yamaha R1 998 147 167 77062 95811
Honda NC 750 X 745 68 81 43985 24612
Yamaha MT-07 689 55 100 38705 34700
Kawasaki Ninja H2 Carbon 998 150 198 77846 120611
BMW R Nine T Racer 1170 81 105 72484 64834
Ducati Hypermotard 939 937 83 123 55840 59006
KTM 1290 Super Duke 1301 127 139 94160 95906
Harley-Davidson Street Bob 1690 57 126 104525 116377
Honda CB500f 471 35 68 26153 11626

Utregningene er gjort på regjeringens motorsykkelkalkulator, med data hentet fra produsentenes nettsider.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Motorsykkel CO2-utslipp Finansdepartementet Revidert statsbudsjett Arve Lønnum Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.