Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpner den nye sørgående Skjeggestad bru på E18 i Holmestrand mandag ettermiddag. Ny forskning viser hvor store kostnadssprekker det er på samferdselsprosjekte ri Norge. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Bendiksby, Terje
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpner den nye sørgående Skjeggestad bru på E18 i Holmestrand mandag ettermiddag. Ny forskning viser hvor store kostnadssprekker det er på samferdselsprosjekte ri Norge. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Bendiksby, Terje les mer

Samferdsel

Forsker: Store kostnadssprekker i samferdselsprosjekter

En ny rapport fra NTNU viser at det prisen for samferdselsprosjekter øker med 40 prosent fra Nasjonal transportplan til reel kostnad. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Enkelt fortalt betyr det at kostnaden som legges til grunn når prosjekter prioriteres i Nasjonal transportplan (NTP) er en helt annen enn den reelle kostnaden for prosjektet, sier forsker Morten Welde ved NTNU, som har utarbeidet rapporten.

Kostnadsutviklingen til i alt 20 ulike statlige investeringsprosjekter, inkludert seks veiprosjekter, er undersøkt i rapporten. Den konkluderer med at kostnadsbergingene øker med 40 prosent fra første til andre kvalitetssikring, skriver Teknisk Ukeblad.

Welde mener at myndighetene kan unngå kostnadssprekkene ved å blant annet revurdere prosjektene etter første kvalitetssikring, og at de må bli bedre til å vurdere ulike ønsker opp mot framtidig gevinst.

Forsker James Odeck i Vegdirektoratet mener at politiske styringer i stor grad legger føringer for endringene som oppstår mellom første og andre kvalitetssikring. Noe han mener gjør jobben med kostnadsberegninger i en tidlig fase vanskelig for etaten.

– På den ene siden må etaten lage foreløpig anslag for å få et prosjekt inn i en prioriteringsordning (NTP). På den annen side er prosjektene ofte ikke modne for kvalitetssikring på dette tidspunktet, sier han.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få tilsvar på rapporten fra Statens vegvesen, men har så langt ikke fått svar. Vegvesenet har skrevet om rapporten på sine nettsider.

(©NTB)

NTNU Statens vegvesen Vegdirektoratet Nasjonal transportplan Samferdsel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.