Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Knut Anders Wangen er leder i Mobilepay Norge. Foto: Gunnar Lier
Knut Anders Wangen er leder i Mobilepay Norge. Foto: Gunnar Lier les mer

Handel

Mobilepay lanserer ny butikkløsning

Vipps-utfordreren vil knytte til seg flere butikker med lavere kostnader og færre trykk for brukerne.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mobilepay lanserer mandag en ny løsning som gjør det mulig for butikker å ta betalt via appen, uten integrasjon mot et butikksystem eller ekstra utstyr.

– Løsningen gjør det mulig å betale i butikk ved å holde mobilen mot butikkens telefon uten at brukeren trenger å gjøre annet i appen enn å godkjenne med et sveip, sier Knut Anders Wangen, leder for Mobilepay Norge.

Mobilbetalingsløsningen Mobilepay er et eget selskap med Danske Bank, Nordea og Gjensidige som partnere. 

Den nye løsningen, kalt Myshop, krever ikke at butikken legger inn varer og priser i appen. Den enkleste metoden består i å taste inn salgssum i butikkappen og så holde butikkens telefon inntil kundens.

– De ansatte, frivillige eller tillitsvalgte som skal ta betalt får en egen brukerkode de legger inn i Myshop-appen. Da kan de bruke sin personlige telefon til å ta betalt, samtidig som pengene kommer til butikkens eller organisasjonens konto, sier Wangen.

Kundene kan også forberede en betaling på forhånd ved å søke opp butikken eller få den opp automatisk basert på posisjon.

Kan integreres

Løsningen kan også kobles til egne Mobilepay-bokser i butikken eller eksisterende betalingsterminaler.

– Vi samarbeider med flere leverandører av betalingsterminaler. Siden terminalene stort sett allerede er koblet til kassasystemet får man da integrasjon mot varelinjer og priser, men også de som taster prisen manuelt inn på terminalen kan ta betalt med Mobilepay, sier Wangen.

Faste priser

Mobilepay satser på en fastprismodell for sine bedriftskunder. De tar et fast gebyr på mellom 30 øre og 1,25 kroner per transaksjon, avhengig av antallet transaksjoner per år. Ut året kan butikker som knytter seg til løsningen bruke den gebyrfritt.

– Vi har valgt en enkel og transparent prismodell for å gjøre det enkelt for alle typer virksomheter å ta betalt med Mobilepay. Som utfordrer er pris et viktig virkemiddel, sier Wangen.

Myshop tar opp kampen med Vipps Go som ble lansert for halvannen måned siden. Vipps Go har i øyeblikket kontaktløs betaling, men lar butikkene legge ut produkter og priser i appen så kundene kan finne det de skal ha og bestille og betale rett i Vipps-appen i stedet for ved disken.

Vipps-sjef Rune Garborg sa til DN ved lanseringen at de håpet å ha knyttet til seg 10.000 norske butikker i løpet av noen uker.

Vipps Go bruker i dag en prismodell hvor Vipps tar et prosentgebyr av transaksjonene i stedet for en fast pris, i tillegg til en månedspris butikken må betale. 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Mobilbetaling Betalingssystemer Mobilepay MyShop Vipps Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.