Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

American Airlines planlegger å kutte plassen i fartsretningen fra 31 til 30 tommer på noen fly, men ikke til 29 tommer som tidligere planlagt.  Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS
American Airlines planlegger å kutte plassen i fartsretningen fra 31 til 30 tommer på noen fly, men ikke til 29 tommer som tidligere planlagt.  Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS les mer

Luftfart

Større passasjerer presses ned i stadig mindre flyseter

Amerikanske flypassasjerer har fått rundt 20 prosent mindre plass de siste tiårene. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Krympende seteplass utgjør en trussel mot passasjerenes liv og helse mener en gruppe amerikanske aktivister, i det som en dommer har gitt navnet «det utrolig krympende flysetet-saken». Amerikanske luftfartsmyndigheter argumenterer for at dette ikke setter liv i fare, ifølge Reuters

20 prosent mindre plass

Ifølge artikkelen har plassen per passasjer krympet betraktelig siden 1970-tallet. Gjennomsnittlig bredde per sete har gått ned fra 46 til 42 centimeter på økonomiklasse, og plass per passasjer i fartsretningen har gått ned fra 89 cm til 79 cm i snitt, og i noen tilfeller ned til 71 cm. Det betyr at hver passasjer i snitt får rundt 20 prosent mindre areal. 

Michael James Brody jr., kysser sin kone Renee Louise Dubois om bord i et 140-seters fly han booket for å fly dem hjem fra deres bryllupsreise i januar 1970. På den tiden arealet per passasjer i snitt 20 prosent større enn nå, så han kunne kanskje klart seg med litt færre seter og spart store deler av de $7,394 dollarene turen kostet. Foto: Harry Harris

Større passasjerer

Reuters-artikkelen omtaler ikke vektøkningen i befolkningen, men statistikken viser at andelen overvektige er blitt tredoblet i den amerikanske befolkningen i samme periode som setene er blitt mindre. Det ser altså ikke ut som om flyindustrien har tilpasset seg klientellets utvikling. 

På business class kan forholdene være noe bedre … Foto: UWE LEIN

Gruppen som har brakt saken inn for retten mener dette handler om profitt. Rettssaken dreier seg kun om seteavstanden er en fare fordi det kan gjøre evakuering vanskeligere, ikke om dårlig plass påvirker folks helse og komfort. Dommerne er så langt ikke overbevist av luftfartsmyndighetenes argumentasjon, og har bedt om nye undersøkelser. 

Ifølge Reuters har American Airlines planlagt å kutte i plassen til bena på noen fly, mens United Airlines ikke har avgjort om de vil gjøre noen slike endringer. 

Ståplass

Ryanair fortalte i 2010 om planer for å begynne med ståplasser for å kunne tilby enda billigere billetter. Kinesiske Spring Airlines hadde snakket om det allerede i 2009, og har også senere forsøkt å få til en slik ordning, selv om luftfartsmyndigheter i ulike land har vært negative på grunn av sikkerhetshensyn, skrev Telegraph.co.uk i 2015. Spring mente de kunne få med 40 prosent flere passasjerer på denne måten. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.