Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Mens Frederic Hauge soler seg på dekket på sin nyinnkjøpte båt «Victoria II», ligger Bellona-båten bak og bunkrer diesel ved Kilingen i Oslo. Fredag seiler «Kallinika» sørover for å drive miljøkamp under Arendalsuka. Foto: Lars Kristian Solem
Mens Frederic Hauge soler seg på dekket på sin nyinnkjøpte båt «Victoria II», ligger Bellona-båten bak og bunkrer diesel ved Kilingen i Oslo. Fredag seiler «Kallinika» sørover for å drive miljøkamp under Arendalsuka. Foto: Lars Kristian Solem les mer

Klima

Her gjør Bellonas Frederic Hauge seg klar til miljøkamp i Arendalsuka: Bunkrer opp med diesel

Bellonas egen seilskute er lastet med diesel før miljøforkjemperen drar på lobbyraid til Arendal.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Oslo, torsdag ettermiddag: På dekk sitter Bellonas fremste miljøtalsmann Frederic Hauge og soler seg. På kaien står en tankbil fylt med drivstoff.

Mens andre nøyer seg med en runde innom marinaen før et tokt, har miljøorganisasjonen bestilt en egen lastebil for å bunkre opp seilskipet «Kallinika» med fossilt drivstoff.

Anledningen er en tur til Arendalsuka, en årlig møteplass for politisk debatt der Bellona skal drive miljøkamp rettet mot den norske intelligentsiaen.

– Ja, det er litt skuffende, erkjenner Hauge overfor DN.

Mens Bellona lobber for å få elektrifisert transportsektoren, presenterer miljøorganisasjonen seg selv for åndseliten i en dieselversjonen under Arendalsuka.  

– «Kallinika» gjør bra nytte for seg sammenlignet med hvor mye diesel den bruker, påpeker han.

Elektrifisering av maritim sektor har vært en av Bellonas kampsaker. Selv fyller Bellona-leder Frederic Hauge med diesel. Foto: Fartein Rudjord

Håper på vind i seilet

Tidligere har Hauge selv promotert elektrifiserte seilbåter.

– Den egentlige planen var å få bygd om og elektrifisert «Kallinika» i år. Alt er tegnet og konstruert, men så skar det seg med finansieringen. Men om et par år så skal jeg komme til Arendalsuka på elektrisk, humrer Hauge.

Hans egen nyinnkjøpte seilskute «Victoria II» ligger fortøyd på utsiden, men denne gangen er det bare Bellona-skipet som fyller tankene før Arendalsuka, ifølge Hauge.

Bellona kaster loss fredag for å få god vind i seilene før Arendalsuka innledes mandag.

– Vi går i god tid allerede fredag for å få brukt seilet mest mulig.

Værmeldingen fra Yr tyder derimot på bris fra sørvest rundt Færder fyr, noe som er dårlig nytt sett med fornybare øyne.

Dårlig med landstrøm

Mens «Kallinika» lastes med varer ved brygga på Killingen i Oslo, går det en tung dieselmotor som holder pumpene i gang. 

Hauge poengterer at på den faste plassen er det strukket 400 meter med kabel for å gi landstrøm som har vært en av Bellonas kampsaker for å få ned utslipp.

For miljøorganisasjonen har Arendalsuka vært en viktig møtearena. Her har Bellona satt nettopp elektrifisering av maritim sektor og landstrøm på dagsorden.

– Arendalsuka for to år siden ble særdeles vellykket. Vi utarbeidet en rapport om elektriske ferger, og det ble mye nasjonal oppmerksomhet. Siden den gang er det bestilt over 50 elektriske ferger i Norge. I fjor la vi frem en plan for landstrøm i alle store, norske havner. Nylig ga Enova penger til strøm i 20 nye havner.

I år har Hauge bidratt til å få Hillary Clintons valgkampsjef John Podesta til Arendal. Han blir ansett som en ringrev i amerikansk politikk.

– Han kan fortelle oss bedre enn noen hva som skjer i USA. Hvis ikke Trump står opp, så må alle andre krefter gjøre det, sier Hauge som har finslipt poengene til Arendalsuka.

– Jeg synes det er morsomt at Arendalsuka ikke er kommersielt drevet. Her stiller alle på like vilkår, og det blir ikke drevet frem av de superrike innen olje og gass.

Flytende distriktskontor

Den sorte svanen «Kallinika» av 1957 har en lang historikk som kampanjevåpen for Bellona.

– «Kallinika» er først og fremst et flytende distriktskontor. Selv om den bruker diesel, så har den sin rolle. I stedet for å sitte inne og lese rapporter, så får vi kommet oss ut. Hvis vi hadde bodd på hotell, så er det ingen som hadde banket på døren. Den har vært ekstremt bra til å mobilisere for eksempel mot oljeboring i Lofoten.

Som mangeårig seiler ser Hauge frem til å få inn stillegående elmotorer i seilskuten, blant annet for å oppleve sjøpattedyr på nært hold.

– Hovedmotoren på «Kallinika» er ille. Den store drømmen er å få løftet ut dieselmotoren og få inn en elmotor.(Vilkår)

Frederic Hauge og Bellona kjemper for elektriske ferger og landstrøm, mens miljøorganisasjonens eget skip fortsatt baserer seg på dieselmotor i tillegg til vind. Her står tankbilen på kaien. Foto: Lars Kristian Solem
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Frederic Hauge Bellona John Podesta Arendalsuka Miljø Klima
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.