Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Leder av det tyske sosialdemokratiske partiet (SPD) og forbundskanslerkandidat Martin Schulz ønsker strengere regelverk for den tyske bilindustrien.   Foto: Markus Schreiber/AP/NTB scanpix
Leder av det tyske sosialdemokratiske partiet (SPD) og forbundskanslerkandidat Martin Schulz ønsker strengere regelverk for den tyske bilindustrien.   Foto: Markus Schreiber/AP/NTB scanpix les mer

Politikk

Lei av at tyskere gjør narr av Tesla – vil ha elbil-kvote i EU

Tysk bilindustri har vært for arrogant og gjort narr av Tesla altfor lenge, mener forbundskanslerkandidat Martin Schulz. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Leder av det tyske sosialdemokratiske partiet SPD og tidligere president i Europaparlamentet Martin Schulz ønsker strengere reguleringer for dieselutslipp i Tyskland og en minstekvote for elbiler i EU.

Han kom fredag med et forslag om kvoteordning for el-biler i EU. Forslaget er en del av en fempunktsplan for den tyske bilindustriens fremtid, skriver den tyske avisen Süddeutsche Zeitung.

– Den tyske bilindustrien må bli mye bedre på elektriske biler, sa Schulz til avisen. Samtidig kalte han landets bilindustri «arrogant» som «altfor lenge har latterliggjort» den amerikanske elbilprodusenten Tesla.

Schulz foreslo også strengere overvåking av nye bilers utslipp for bilprodusentene.

– Lovbestemmelsene kan ikke gi rom for tolkning, sier han.

Forslagene om kvoter, strengere reguleringer og klarere regelverk kom i forbindelse med den pågående debatten i Tyskland om å bevare den tyske bilindustriens topposisjon i kjølvannet av Volkwagens utslippsskandale.

– Vi vil legge mye mer press på bransjen, sier han.

Merkel imot

Tysklands forbundskansler Angela Merkels kristendemokratiske parti CDU motsetter seg Schulz' forslag. Merkel har lenge advart mot å svartmale bilindustrien, og hun har flere ganger påpekt industriens viktighet for Tyskland. Fremdeles mener hun at bilindustrien må bli bedre til å ta imot ny teknologi:

– Det er fortsatt mye som må rettes opp i. Vi trenger dieselbiler, vi trenger bensinbiler, men vi må omstille til ny teknologi raskere, sa Merkel lørdag foran et CDU-publikum i industribyen Dortmund, opplyser Bloomberg.

Politikkprofessor Stein Kuhlne ved Hertie School of Governance i Berlin og Universitet i Bergen, mener flere politikere ønsker å bli ferdig med saken i innspurten av nasjonalforsamlingsvalget 23. september.

– Det er sannsynlig at de vil rydde en ubehagelig sak av veien. Det er jo mye bedre å få saken ut av verden over en måned før valget, sa Kuhlne til DN.

Sist uke inngikk den tyske regjeringen en avtale med bilindustrien om å redusere utslipp for fem millioner tyske dieselbiler, som et første steg for å legge utslippskandalen bak seg. 

Merkel og kristendemokratene leder fremdeles med om lag 40 prosent av stemmene på de siste meningsmålingene, mens Schulz' parti ligger som det nest største på rundt 24 prosent av oppslutningen.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Schulz Tyskland valgkamp i Tyskland Utslippsskandalen Elbiler Politikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.