Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Flaggskipet Galaxy S8 er blitt en etterlengtet suksess for Samsung-direktør DJ Koh etter fjorårets skandalemobil. Foto: Drew Angerer/Getty Images/AFP/NTB Scanpix
Flaggskipet Galaxy S8 er blitt en etterlengtet suksess for Samsung-direktør DJ Koh etter fjorårets skandalemobil. Foto: Drew Angerer/Getty Images/AFP/NTB Scanpix les mer

Utenriks

Samsung gjenoppliver skandalemobil

Fjorårets batteriskandale med Galaxy Note-telefoner kostet Samsung over 40 milliarder kroner. Nå lanseres en ny Note-modell. Konkurransen i toppsegmentet har aldri vært hardere.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det er ett år siden Galaxy Note 7-modellen ble lansert av Samsung. Den fikk gode tilbakemeldinger fra brukere og ekspertmiljøer – inntil det ble lagt ut videoer av modeller som plutselig begynte å brenne. 

Samsungs aksjekurs stupte i september i fjor.

Skandalen kostet 5,3 milliarder dollar (41,7 milliarder kroner), ifølge Samsungs egne anslag.

Samsung lanserte flaggskipsmodellen Galaxy S8 i vår, og denne har gjenreist forbrukernes tillit til selskapet. Eksperter mente at merkenavnet «Note» var ødelagt for alltid. Samsung er ikke enig. På onsdag lanseres en ny modell i serien under et arrangement i New York.

Upåvirket av skandalen

En undersøkelse foretatt av markedsanalyseselskapet Fluent viser at 63 prosent av eksisterende Samsung-brukere ikke vil la seg påvirke av fjorårets Note 7-fiasko. Note-serien var opprinnelig et nisjeprodukt med en større skjerm og berøringspinne.

Nå har konkurrentene lansert smarttelefoner og avanserte nettbrett i alle skjermstørrelser. I toppsegmentet har Apple og Samsung konkurranse fra HTC, Huawei, Sony og mindre kinesiske selskaper.

– Hva er det med Note 8-modellen som vil få folk til å gå mann av huse og lansere et produkt som er veldig forskjellig fra Galaxy S-serien? Jeg vet ikke hva det kan være, sier analytiker Carolina Milanesi hos Strategy Analytics til bransjenettstedet Cnet.

Galaxy S7-modellen er blitt verdens mestselgende Android-telefon i andre kvartal med 19 millioner solgte enheter. De tre mestselgende smarttelefonmodellene i verden er Apples Iphone 7, Samsungs Galaxy S8 og Xiaomis Redmi 4A-modell.

Android knuser Apple

En ny markedsrapport viser at mobiloperativsystemet Android har tatt nye markedsandeler i andre kvartal. Dette har skjedd på bekostning av Apples ios, som benyttes av Iphone og Ipad. Markedsandelen til ios falt fra 12,9 prosent i fjor til 12,1 prosent.

Smarttelefonsalget økte med 6,7 prosent i kvartalet til 366,2 millioner enheter, ifølge analyseselskapet Gartner. Samsung økte salget med vel fem millioner enheter – til 82,5 millioner.

– Til tross for økende konkurranse fra kinesiske merkevarer som Huawei, Oppo og Vivo forventer vi at Samsung vil få en vekst i 2017, sier analysesjef Anshul Gupta hos Gartner i en kommentar.

Den største veksten skjer i folkerike asiatiske markeder. 49,1 prosent av alle smarttelefoner som ble solgt i andre kvartal ble solgt i Asia. Den største veksten kom fra fremvoksende markeder utenfor Kina, blant annet India og Indonesia.

Trangt i toppen

Mange har kjøpt billige modeller som sin første smarttelefon, men nå er brukerne i ferd med å bli mer kravstore hvor de forlanger bedre skjermer, kamera og mer dataminne. Prisene på dataminne har økt i år, noe som skviser små- og mellomstore produsenter som ofte må kjøpe fra Samsung.

Gartner spår en knapphet på komponenter som benyttes i de dyreste og mest avanserte smarttelefonene i høst. Også Apple har hatt problemer med å masseprodusere avanserte komponenter til de nye Iphone-modellene som lanseres i september.

– Større produsenter styrker stillingen med økt markedsandel. Mindre merker har tapt i stor-Kina, ifølge Gupta.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Smarttelefoner Samsung Apple HTC Huawei Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.