Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Delingsøkonomien i Kina har eksplodert. Sykler forsøpler bybildet. Politiet i Hangzhou beslagla flere titusen sykler nylig. Foto: STR/AFP/NTB Scanpix
Delingsøkonomien i Kina har eksplodert. Sykler forsøpler bybildet. Politiet i Hangzhou beslagla flere titusen sykler nylig. Foto: STR/AFP/NTB Scanpix les mer

Utenriks

Kina trår til med fordobling av delingsøkonomien

Den kinesiske delingsøkonomien har eksplodert. Sykler, paraplyer, biler og senger deles. Delingsøkonomien er like stor som den årlige verdiskapingen i Sverige. Den vokser fortsatt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Rundt halvparten av Kinas befolkning på 1,3 milliarder mennesker benyttet seg av tjenester fra delingsøkonomien i Kina i 2016, ifølge en ny rapport fra State Information Centre. Det er enkelt å dele eller leie det meste i Kina med apper som WeChat.

– En ny boble

Kinesiske myndigheter ønsker delingsøkonomien velkommen og har forsøkt å tilrettelegge slik at nye forretningsmodeller kan lykkes i storbyene. Mens mange land har forbudt transportdelingstjenester som Uber, florerer disse i kinesiske storbyer, men også underlagt reguleringer.

Ifølge rapporten sto delingsøkonomien for transaksjoner på over 3450 milliarder yuan (518 milliarder dollar) i 2016 – en vekst på 103 prosent sammenlignet med 2015.

Sverige og Taiwan hadde et bruttonasjonalprodukt på vel 500 milliarder dollar i 2016. I 2025 forventes det at delingsøkonomien vil utgjøre 20 prosent av den kinesiske verdiskapingen, målt i bruttonasjonalprodukt.

Kina er blitt det raskest voksende markedet i verden for overnattingstjenesten Airbnb. Det mangler ikke på advarsler.

– Dette minner om en boble. De siste fire-fem årene har det vært noe nytt en kan spekulere i hvert år, sier økonom Andy Xie, som har vært sjeføkonom for den amerikanske finansinstitusjonen Morgan Stanley i Asia, til Washington Post.

Høyere verdivurdering

Hva som inngår i delingsøkonomien er et defineringsspørsmål som det ikke eksisterer et klart svar på. Mange kinesiske oppstartsselskaper definerer seg som delingsselskaper og tilbyr alt fra en seng å sove i til sykler, sportsutstyr og paraplyer.

Didi har overtatt Ubers aktiviteter i Kina og ekspanderer, men har en annen forretningsmodell enn i USA.

– Didi samarbeider med flere taxiselskaper enn private bileiere. De opererer mer som et online bilutleieselskap nå, sier Tan Jing, som var en av grunnleggerne av Uber i Kina til South China Morning Post.

Hun mener at mange av selskapene som definerer seg som delingsselskaper ikke tilhører denne kategorien. Hun er skeptisk til de store beløpene som delingsselskaper har klart å hente inn fra investorer.

– Hvis du sier du er et bilutleieselskap vil gi en annen verdivurdering enn om du sier du er et selskap i delingsøkonomien. Mange oppstartsselskaper har en høyere verdivurdering enn hva de er verdt, sier Tan.

Alt kan deles i Kina. Et selskap utplasserte paraplyer i storbyer. På en måned ble 300.000 paraplyer stjålet. 

People's Daily Online skrev i juli om «verdens første bokhandel hvor bøker kan lånes». 

Chetham's Library i England åpnet dørene i 1653.

12 millioner utleiesykler

Det siste året har Mobike og Ofo tilbudt sykler i over 100 kinesiske byer. Til sammen er det utplassert over 12 millioner utleiesykler som kan leies via en app på smarttelefonen. Syklene kan leies for ned til en krone.

Selskapene er i ferd med å ekspandere internasjonalt med etableringer i Europa og USA. De har hentet inn over 11 milliarder kroner de siste par-tre månedene fra investorer.

– Vi transporterer flere på sykkel enn hva drosjene gjør i mange kinesiske byer. I Chengdu bruker flere våre sykler enn undergrunnsbanen, sa Mobikes konsernsjef Davis Wang på Brainstorm Tech-konferansen i sommer.

Disse tjenestene er blitt kritisert for å forsøple bybildet med å etterlate sykler på fortauer og parker. Mange av syklene blir ikke reparerte. I Shanghai og Tianjin forplikter sykkeldelingsselskapene seg til å ansette en reparatør som er ansvarlig for 200 sykler.

Ofo planlegger å rulle ut tjenesten i 20 land i løpet av 2017.(Vilkår)

Kina Delingsøkonomi Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.