Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Tankreder John Fredriksen gjorde Seadrill til verdens høyest verdsatte riggselskap før oljeboblen brast. Nå svinger kursen vilt før en sannsynlig konkursprosess. Her med døtrene Cecilie (til venstre) og Kathrine. Foto: Elin Høyland
Tankreder John Fredriksen gjorde Seadrill til verdens høyest verdsatte riggselskap før oljeboblen brast. Nå svinger kursen vilt før en sannsynlig konkursprosess. Her med døtrene Cecilie (til venstre) og Kathrine. Foto: Elin Høyland les mer

Oljeservice

Seadrill til værs før varslet konkurs

Riggselskapet har selv sagt det vil gå inn i en konkursprosess. Likevel er det Seadrill-fest på børs. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En artikkel fra nyhetsbyrået Bloomberg om kinesisk Seadrill-interesse var alt som skulle til. Fredag ettermiddag spratt Seadrill-aksjekursen en periode over 150 prosent over åpningskursen før den falt noe tilbake på slutten av handelsdagen.

– Det kom en melding om at China Merchants Group er interessert i å kjøpe rigger, og Seadrill ble nevnt. Jeg tror nok de er interesserte i å kjøpe rigger, men ikke Seadrill nå rett før restruktureringen, sier aksjeanalytiker Truls Olsen i Fearnley Fonds.

Han mener kursutslagene er meningsløse. Selv etter kursoppgangen fredag handles aksjen til under en prosent av maksnoteringen høsten 2013.

– Det er ikke noen børsverdi igjen av Seadrill. Da svinger det gjerne vilt. Prosenter er gøy, men det blir litt meningsløst når kursen er på disse nivåene, sier han. 

Det er lenge siden aksjeanalytikerne så særlig verdi i Seadrill-aksjen. Med en gjeld på over ni milliarder dollar og et elendig riggmarked, renner pengene ut. Nylig indikerte selskapet at det vil gå inn i en konkursprosess etter den amerikanske chapter 11-modellen for å beskytte verdiene. Det vil skje på eller før 12. september i forbindelse med et stort låneforfall midt i måneden. 

Lite igjen til aksjonærene

Selv om Seadrill sitter på en svær flåte, er det ikke lett å få mye for riggene midt i oljekrisen. Dermed er selskapets gjeld langt større enn verdien av eiendelene. I en slik situasjon skal det i utgangspunktet ikke være noe igjen til aksjonærene etter at kreditorene har forsynt seg. 

– Men vi har ofte sett at aksjonærene blir sittende igjen med et par prosent av selskapsverdien eller egenkapitalverdien etter en restrukturering, selv om teorien skulle tilsi null, sier aksjeanalytiker Sondre Dale Stormyr i Danske Bank.

Han mener det går an å se for seg at dagens aksjonærer kanskje kunne bli sittende med 50–100 millioner dollar i verdier, altså like under der børskursen lå før fredagens opptur.

– Bevegelsen i Seadrill minner jo litt om situasjonen i Franske CGG, som er under konkursbeskyttelse. Der har rykter om at Sinopec er en potensiell kjøper drevet opp kursen 80–90 prosent i løpet av noen dager.

Kinesisk agenda

Det har ikke manglet på spekulasjoner rundt kinesiske investeringer i oljeservicesektoren i oljekrisen. Kinesiske statskontrollerte selskaper har ikke alltid fulgt konvensjonell markedslogikk. 

– Det har lenge vært løst snakk om potensielle kinesiske kjøpere innen rigg, inkludert Seadrill, og at Kina potensielt skal starte eget jackupselskap for å opprette en destinasjon for rigger som er bygget spekulativt ved kinesiske verft. Ryktene kommer derfor ikke helt ut av det blå, men på dette tidspunkt hvor Seadrill står på kanten av en restrukturering virker det søkt at noen skulle komme og kjøpe hele Seadrill, sier Stormyr.

– Det som kan være relevant slik vi ser det, er transaksjoner som eksempelvis kunne omfattet hele eller deler av Seadrills jackupflåte.(Vilkår)

SEADRILL MANAGEMENT AS

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Bloomberg China Merchants Group Seadrill Truls Olsen Sondre Dale Stormyr Oljeservice
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.