Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Jens Ulltveit-Moe har gitt kjedesjef Helene Skjenneberg jobben med å lede den nye og sunnere fast food-kjeden som kommer til Norge neste år. Her er de i frukthagen til Umoe-konsernets kontorer i Fornebu Hovedgård, som i generasjoner ble brukt til matproduksjon. Foto: Gorm K. Gaare
Jens Ulltveit-Moe har gitt kjedesjef Helene Skjenneberg jobben med å lede den nye og sunnere fast food-kjeden som kommer til Norge neste år. Her er de i frukthagen til Umoe-konsernets kontorer i Fornebu Hovedgård, som i generasjoner ble brukt til matproduksjon. Foto: Gorm K. Gaare les mer

Finans

Skal matche McDonald's – tar sunnhetskjede til Norge

For restaurantinvestor Jens Ulltveit-Moe var det en åpenbaring at det gikk an med fast food-restaurant som serverer søtpotet og couscous. Nå henter han en ny kjede til Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Umoe Restaurants har undertegnet en avtale med den engelske hurtigmatkjeden Leon. I løpet av tre år vil Jens Ulltveit-Moes restaurantimperium åpne 20 fastfood-restauranter i Sverige og Norge.

Restaurantkonsernet, som står bak flere av de mest kjente restaurantkjedene i Norge, skanner kontinuerlig markedet for nye kjedekonsepter. Denne gangen var det datteren Ragnhild (34) som plukket opp en kjede i London der hun studerte på London School of Economics.

Jens Ulltveit-Moe reiste over, og sammen med ledelsen i Umoe Restaurants lot han seg overbevise.

– Jeg er kjøttetende og vil ha biff, men det er ikke bærekraftig. For meg var det åpenbart at dette var riktigere. Det smaker godt og er uten salt og sukker, sier han.

Nå tror han det er mulig å bygge et helt nytt marked innen hurtigmat. En av gründerne har tatt mål av seg til at kjeden skal bli større enn McDonalds i løpet av 20 år.

– Med Peppes var vi første ute med en pizzakjede. Nå tror vi det er mulig å gjøre det samme her. Vi er først ute med noe helt nytt, sier Ulltveit-Moe.

Umoe Restaurants

  • Et selskap i Umoe-gruppen, som drifter restauranter i Norge, Sverige og Danmark.
  • De meste kjente merkevarene i selskapets portefølje er Peppes Pizza, Burger King, Starbucks og TGI Friday's.
  • Peppes Pizza er Skandinavias største pizzarestaurantkjede med over 1700 ansatte og 80 restauranter i Norge. 
  • Burger King har inngått en masterfranchise-avtale med Umoe Restaurants. Ved utgangen av 2016 var det 225 Burger King-restauranter i Skandinavia, hvorav 75 var eid av Umoe Restaurants. 
  • Starbucks inngikk et samarbeid med Umoe Restaurants i 2012, og ved utgangen av fjoråret var det 25 Starbucks-kafeer i Norge og Sverige. 
Vis mer

Søtpoteter og couscous

I løpet av 40 sekunder skal kundene få sunn mat på disken. 

– Da vi fikk se Leon i London, var det noe helt nytt. Maten smakte godt, det var sunt og jeg sovnet ikke etterpå, sier Ulltveit-Moe.

Helene Skjenneberg er hentet inn for å lede den nye kjeden. Hun har bakgrunn fra hotellkjeder som Choice og Scandic, samt restaurantgruppen Mat & Drikke, som er store på Aker Brygge.

Menyen er inspirert av middelhavsmat som falafel og har i tillegg asiatiske thaivarianter som Thai Green Chicken. I stedet for storfe og pommes frites, er menyen bygd opp rundt proteinkilder som kylling og fisk. I likhet med burgerrestauranter, er det mulig med tilvalg. I Leon-konseptet brukes det mye råvarer som søtpoteter, couscous, brun ris og banan. Maten blir smakssatt med urter og krydder.

– Kundene er mer sunnhetsbevisste og vil ta vare på seg selv. Men de er også opptatt av at det smaker godt, sier Skjenneberg.

Umodent marked

Ulltveit-Moes restaurantkonsern nærmer seg tre milliarder i omsetning og har i de siste årene åpnet 40–50 nye restauranter hvert år.

Konsernet har de siste årene spesialisert seg på å rulle ut kjente amerikanske kjeder som Burger King, Fridays og Starbucks i Skandinavia basert på lisens. I tillegg har Umoe flere egne kjeder som Peppes, Eataly, BeachClub og LaBaguette.

Leon fremstår som et langt mer ubeskrevet blad. Den hurtigvoksende kjeden har 49 restauranter i London og to på Schiphol før introduksjonen i Skandinavia.

Da Umoe tok Starbucks til Norge, ble det en langt mer aggressiv konkurranse enn ventet fordi Espresso Coffee House innledet en masseetablering av kaffebarer. Nå tror Ulltveit-Moe at konsernet går inn i et langt mindre modent segment.

– Dette er helt riktig valg for norsk smak. Her bruker vi å være i forkant i verden.

Redde verden

Konsernet vurderte å utforme en egen sunn hurtigmatkjede, men falt ned på å inngå en masterfranchise med de engelske gründerne bak Leon.

– Hvorfor tar du ikke heller inn en langt mer kjent kjede som Kentucky Fried Chicken (KFS)?

– Restaurantmarkedet er ved et skifte. Fast casual (rask hverdagsmat, red.anm.) vokser raskt og er fremtidens fast food. Kylling og pommes frites smaker godt, men er ikke sunt. Jeg tror det vil skje et miljøskifte slik vi har sett på drivstoff. Jordbruk og mat står for 20 prosent av utslippene.

I løpet av tre år er målet at kjeden skal komme opp i omsetning på 120–200 millioner kroner.

– Hvis vi i tillegg klarer å redde verden, så er det bra, sier Ulltveit-Moe.(Vilkår)

Leon Peppes Pizza Starbucks Burger King Umoe Restaurants Finans
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.