Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Petter Stordalen går gjennom selskapet Strawberry Equity inn som eier i verftskonsernet Kleven. Foto: Linda Naesfeldt
Petter Stordalen går gjennom selskapet Strawberry Equity inn som eier i verftskonsernet Kleven. Foto: Linda Naesfeldt les mer

Industri

Stordalen og Hurtigruten inn i Kleven-verftet

Investor Petter Stordalen og Hurtigruten er blant investorene som skyter inn 300 millioner kroner i verftskonsernet Kleven.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Hurtigruten går sammen med Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, og investerer 300 millioner kroner i veftskonsernet Kleven.

De tre aktørene danner et investorfelleskap som også inkluderer Åge Remøy og Magnus Roth gjennom selskapet InYard Invest, det tyske familieeide yachtverftet Lürssen Group og investoren Per Lillebø. I tillegg bidrar Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS med ny kapital.

Hurtigruten, Stordalen og TDR blir den størst aktøren i det nyopprettede investeringsselskapet, med en eierandel på litt over 40 prosent. TDR Capital eier idag 90 prosent av Hurtigruten, mens Petter Stordalen eier fem prosent av cruise-selskapet.

- Det har vært viktig for oss å få inn nye investorer som tenker industrielt og langsiktig, og som vil være med på å videreutvikle Kleven til å bli verdens mest moderne verftsgruppe, bygd på teknologisatsingen i selskapet, sier styreleder i Kleven, Kjersti Kleven.

Bygger Hurtigrutens nye skip

Hurtigruten ga ifjor sommer Kleven en milliardkontrakt knyttet til byggingen av selskapets nye ekspedisjonskip. Kleven er nå i gang med byggingen av de hybriddrevne skipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som ifølge Hurtigruten og Kleven skal være verdens mest miljøvennlige ekspedisjonsskip.

- Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Foto: Lars Åke Andersen

- Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Dette viser at konsernet er i verdensklasse. Nå styrker vi Kleven, regionen, og norsk verftsindustri for framtiden og rigger for videre vekst, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

- Vi går sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Skjeldam

Rammet av Oljesmellen

I likhet med resten av verftsindustrien på Vestlandet har Kleven verft blitt hardt rammet av oljeprisfallet og den påfølgende krisen i markedet for offshore serviceskip. Kontraheringen av nye oljeservicekip har nesten tørket helt opp.

Kleven har lykkes bedre enn de fleste med å omstille seg ved å blant annet bygge flere skip knyttet til cruisetrafikk, havbruk og fornybar energi. Den nye kapitalen som nå tilføres selskapet bidrar allikevel til å styrke selskapets finansielle posisjon gjennom en krevende periode for norske verft.

- Dette sikrer oss soliditet og kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekt. Nå har vi fått på plass samfunnsengasjerte og dyktige eiere med et langsiktig industrielt perspektiv, sier administrerende direktør, Ståle Rasmussen i Kleven.

Som et ledd i at Kleven nå styrker soliditeten, har partene også lykkes med å reforhandle en ny og bedre låneavtale med bankene. Selskapet venter fortsatt på de siste godkjennelsene knyttet til dette, men det er ventet at formalitetene trolig vil komme på plass i løpet av kort tid. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Petter Stordalen Hurtigruten Daniel Skjeldam TDR Strawberry Equity Industri
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer