Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Den kinesiske bilprodusenter NIO viser frem sun nye elbil på et kjøpesenter i Beijing mandag. Snart kan slike biler bli normen i Kina. Foto: Andy Wong / AP / NTB scanpix
Den kinesiske bilprodusenter NIO viser frem sun nye elbil på et kjøpesenter i Beijing mandag. Snart kan slike biler bli normen i Kina. Foto: Andy Wong / AP / NTB scanpix les mer

Utenriks

Kina varsler full brems i bilsalget

Kina har verdens største bilmarked. Nå kan produksjon og salg av bensin- og dieselbiler snart bli forbudt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Xin Huobin, Kinas visestatsråd for industri og informasjonsteknologi, fortalte nylig om landets planer for bilindustrien til en forsamling i byen Tianjin. Planene om å forby bensin- og dieselbiler skal implementeres i «nær fremtid», ifølge uttalelser gjengitt av det statlige nyhetsbyrået Xinhua.

– Disse tiltakene vil ha miljømessig innflytelse og gi et løft til utviklingen av Kinas bilindustri, sier visestatsråden, ifølge AFP.

Grønn bilbølge

I fjor ble det solgt 28 millioner biler i Kina. Samtidig er den grønne utviklingen på fremmarsj i bilindustrien. I fjor ble det solgt 500.000 elektriske biler, noe som er en økning på 50 prosent fra året i forveien, skriver The Guardian. Frankrike og Storbritannia har lansert planer om å stanse salg av bensin- og dieselbiler innen 2040.

Samme år som elbilsalget tok seg opp i Kina, ble det målt bedringer i luftkvaliteten. I hovedstaden Beijing økte antall dager der luftkvaliteten ble kategorisert som «god» fra 19 under første halvår i 2015 til 107 første halvår i fjor, ifølge AP.

Utenlandske produsenter har allerede lansert planer om å bidra til utbygging av elbilindustrien i Kina. Volvo vil blant annet introdusere sin første helelektriske bil til det kinesiske markedet i 2019, ifølge The Guardian.

Ga 95 mill. i støtte til kvotesystem

I sommer var klima- og miljøminister Vidar Helgesen på besøk i Kina for å lære mer om Kinas grønne energisatsning og implementeringen av verdens største kvotesystem. I et intervju med DN før avreise uttrykte han liten tvil om at kineserne mener alvor i sitt klimaarbeid – blant annet fordi kineserne fikk mye kritikk for at klimatoppmøtet i København i 2009 endte i fiasko.

Emission Trading Scheme (ETS) i Kina

  • Nasjonalt kvotehandelssystem innen karbondioksid, planlagt implementert i 2017. Omfatter sektorer med et årlig utslipp på seks til syv milliarder tonn C02 og blir dermed verdens største kvotesystem.
  • På sikt vil over 10.000 industriselskap innen kraftproduksjon, kjemisk og petrokjemisk virksomhet, byggemateriale, jern, stål, metall, papirproduksjon og luftfart blir innlemmet i systemet. Implementeringen vil skje gradvis.
  • Norge har bevilget 95 millioner kroner til prosjektet over syv år. Miljødirektoratet har hatt miljøsamarbeid med Kina siden 2004.

Kilde: Miljødirektoratet, Energi og Klima

Vis mer

– Kina har ikke råd til å mislykkes med klimasatsingen og verden har ikke råd til at kineserne mislykkes heller. Klimautfordringene er for store til det, sa han.

Kvotesystemet Emission Trading Scheme, som kan åpne vei for elbiler og andre grønne satsinger, blir implementert gradvis. Norge har bidratt med 95 millioner kroner.

– I Kinas tilfelle har teknologiutviklingen gått raskere enn mange hadde regnet med. Det har vært gunstig for et land med lang erfaring med ikke-bærekraftig vekst og høy luftforurensning, sa Helgesen.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Kina Miljø Bilindustri Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.