Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Trendanalytiker Ståle Økland har latt seg imponere av det Moods of Norway har levert frem til det sa stopp denne uken. Foto: Fredrik Solstad
Trendanalytiker Ståle Økland har latt seg imponere av det Moods of Norway har levert frem til det sa stopp denne uken. Foto: Fredrik Solstad les mer

Finans

– De leverte mot alle odds

Trendanalytiker Ståle Økland ble lei seg da nyheten om konkursen til Moods of Norway kom. Han har latt seg imponere av det selskapet har levert frem til det sa stopp denne uken.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Onsdag kom nyheten om at moteselskapet Moods of Norway er konkurs. Selskapet har i de siste årene slitt med dårlig lønnsomhet, og onsdag stoppet Sparebanken Sogn og Fjordane all kreditt til selskapet. Trendanalytiker Ståle Økland gir stor ros til selskapet som startet opp for 14 år siden.

Ståle Økland

  • Navn: Ståle Økland
  • Alder: 41
  • Stilling: Trendanalytiker i Domene Fem
  • Aktuell: Kommenterer konkursen til Moods of Norway
Vis mer

1 Hva synes du om at Moods of Norway har gått konkurs?

– Det er trist, fordi de representerte noe annerledes, og våget og ville mye. De gjorde mye spennende. Det å være fra lille Stryn og prøve seg i Los Angeles er stort. De hadde et ønske om å sette Norge på motekartet, og jeg tror vi må tilbake til Per Spook for å se en lignende historie.

2 Hva skal til for at en norsk motebedrift lykkes i utlandet?

– Å lykkes i utlandet vil alltid være vanskelig uansett, uavhengig av hva slags bedrift det er. Og motebransjen er jo i tillegg svært krevende. Det krever at du er ekstremt innovativ og at du sikrer distribusjonen – og det er vanskelig.

3 Lykkes ikke norske motebedrifter i utlandet fordi nordmenn ikke er motebevisste nok?

– Jeg tror absolutt at nordmenn er motebevisste nok. Det er nok heller at vi er et lite land og at det er et begrenset marked. De leverte mot alle odds, og så kom de et godt stykke på vei før det gikk galt.

4 Hvem var Moods of Norway-kunden?

– Det var veldig hipt da det kom ut, men da er jo faren at det blir veldig ut veldig fort. Og på slutten så var det ikke hipt lenger. Det er veldig vanskelig å være nisje og fremstå kul, samtidig som man skal nå ut til et større publikum. Så de gikk nok fra å være populære blant hipstersegmentet til å i større grad nå ut til massene.

5 Hadde Moods of Norway en kolleksjon eller et plagg som var spesielt bra?

– De vil bli husket for traktoren. Det var genialt da det kom. De fikk til noe med de sterke fargene og den traktoren. Der traff de midt i blinken, og så er spørsmålet om de klarte å utvikle seg etter det. (Vilkår)

Moods of Norway Konkurs Mote Finans
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.