Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Sykkel-VM har vært en folkefest i Bergen. Men fire av ti hotellrom har stått tomme. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
Sykkel-VM har vært en folkefest i Bergen. Men fire av ti hotellrom har stått tomme. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix les mer

Reiseliv

Ingen VM-boom for bergenshotellene

Sykkel-VM har ikke klart å fylle hotellene i Bergen. Nær fire av ti hotellrom har stått tomme i VM-uken. Men prisene har gått i taket.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Til tross for sykkel-VM og folkefest, er det bare solgt 3,2 prosent flere hotellrom i Bergen den siste uken sammenlignet med den samme uken i fjor.

– Når vi vet at romkapasiteten i Bergen er 30 prosent høyere enn på samme tid i fjor, stuper dermed rombelegget fra 81,5 prosent i fjor til 65 prosent i år, sier Peter Wiederstrøm fra Wiederstrøm Hotel Consulting.

Han har analysert tallene fra Benchmarking Alliance som omfatter i underkant av 6000 hotellrom ved vel 30 hoteller i Bergen.

Overraskende

Wiederstrøm karakteriserer disse tallene som svært overraskende på bakgrunn av de store forventningene i bransjen forut for mesterskapet.

– Så er det positivt at romprisene har økt svært, svært kraftig fra en drøy tusenlapp tilsvarende uke i fjor til godt over 1500 kroner i år. I et driftsperspektiv er det bedre å selge færre rom til en høyere pris enn å selge mange flere rom til lave priser, sier Wiederstrøm.

Rompris, som er losjiinntekt uten frokost og moms, har økt med solide 53,5 prosent. Og revpar, som er losjiinntekt fordelt på alle tilgjengelige rom, har samlet for de syv nettene fra forrige fredag til fredag 22. september, økt med 22,4 prosent.

Peter ­Wiederstrøm, hotellanalytiker i Wiederstrøm Hotel Consulting. Foto: Øyvind Elvsborg

– Man skal ikke undervurdere betydningen det har for bergensere og nordmenn at man makter å gjennomføre et slikt arrangement, men når man i ettertid skal evaluere arrangementet ut fra et økonomisk ståsted, er jeg neimen ikke så sikker på om konklusjonen blir like positiv. For hvorfor har man knapt solgt flere rom enn i fjor? spør Wiederstrøm.

Hype

Kjetil Smørås eier og driver flere hoteller i Bergen Sentrum.

– Mye tyder vel på at hele sykkel-VM ble veldig hypet opp. 80 prosent av hotellrommene i byen var bestilt av sykkel-VM-arrangøren UCI. De resterende rommene ble dermed veldig høyt priset, fordi næringen tenkte at en hadde anledning til å gjøre det. Og etterspørselskurven kjenner vi jo godt; veldig høye priser skremmer bort store deler av markedet, sier han.

Hotelleier Kjetil Smørås mener for høye priser har skremt bort mange potensielle hotellgjester i Bergen under sykkel-VM. Foto: Eivind Senneset

– Og så skjedde jo det, bare noen få uker før VM, at vi fikk tilbake halvparten av de reserverte rommene. Da var vi litt stuck. Vi kunne jo ikke bare sette ned prisene for å fylle de resterende rommene når vi hadde solgt andre rom til en langt høyere pris. Så lærdommen er at etterspørselskurven virker. Setter du prisen for høyt, selger du ikke mange rom. Vi ville helt klart solgt langt flere rom om vi hadde lagt oss lavere helt fra starten, sier Smørås.

– Hva tenker du om den mer langsiktige effekten av sykkel-VM for reiselivet i Bergen?

– Det er selvfølgelig aldri feil å få en slik synlighet, men det kommer ikke automatisk horder av turister fordi de har sett noen fine tv-bilder. Skal du få effekt, må du bruke dette strategisk. Inntrykkene må forsterkes med kampanjer og aktivt markedsarbeid. Så det blir utfordringen for bransjen i tiden som kommer, sier han.

Gleder seg

Reiselivsdirektør Ole Warberg er også ganske sikker på at byens hoteller ville klart å selge langt flere rom dersom arrangøren UCI hadde frigjort dem tidligere.

Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen. Foto: Eivind Senneset

– Rommene var jo reservert av UCI tre–fire år før selve arrangementet. Og jeg skal ikke legge skjul på at målet vårt selvfølgelig var å selge flere rom. At hotellene fikk så mange rom i fanget kort tid før arrangementet, er mye av forklaringen på at det ikke er solgt så mange flere rom. Men når det er sagt, gleder jeg meg over de gode prisene hotellene tross alt har klart å ta ut under sykkel-VM, og jeg er ikke i tvil om at fasiten vil vise at arrangementet har vært bra både for hotellene og for reiselivet på Vestlandet og i Norge, sier Warberg.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Sykkel-VM Bergen hotell Benchmarking Alliance Vestlandet Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.