Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Fra venstre: Tidligere Moods-sjef Nils Are Karstad Lysø, nåværende sjef Jan Egil Flo og grunderne Simen Stalnaacke og Peder Kristian Børresen. Bildet er fra 2012, da Moods ble Gaselle-vinner i Sogn og Fjordane. Foto: Fartein Rudjord
Fra venstre: Tidligere Moods-sjef Nils Are Karstad Lysø, nåværende sjef Jan Egil Flo og grunderne Simen Stalnaacke og Peder Kristian Børresen. Bildet er fra 2012, da Moods ble Gaselle-vinner i Sogn og Fjordane. Foto: Fartein Rudjord les mer

Handel

NHH-professor uten tro på Moods-fremtid: – Har gått fra hipt til harry

Gründere og ansatte har fortsatt tro på Moods of Norway. Det har ikke NHH-professor Tor W. Andreassen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Som forelder vil du dine barn godt. Men dette ender nok bare med at de svir bort masse penger, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole.

Tidligere i dag ble det klart at en gruppering bestående av gründer Simen Staalnacke, administrerende direktør Jan Egil Flo og en gruppe ansatte kjøper opp de fleste av eiendelene i det konkursrammede selskapet. Prisen er ikke kjent.

Moods of Norway

  • Norsk klesmerke basert i Stryn basert klesmerke etablert i 2003 av Simen Staalnacke, Peder Børresen, Jan Egil Flo og Stefan Dahlqvist. Grunnleggerne er fortsatt blant de største aksjonærene, sammen med klesfamilien Varner.
  • Selskapet ble kåret til vinner i Sogn og Fjordane i DNs gasellekåring, som honorerer Norges raskest voksende bedrifter. Siden stilnet den magiske stemningen rundt de rutete blazerne, og Moods var i fjor en av de største taperne i den norske klesbransjen.
  • Selskapet solgte klær og tilbehør for 252 millioner kroner i fjor, og tapte 30 millioner kroner før skatt. De siste par årene har inntektene blitt redusert, og Moods har gått i minus.
  • Moods hadde ved konkursen 18 egne butikker i Stryn, Bergen, Oslo og andre norske byer, men klærne var også til salgs i butikker i Strömstad i Sverige, og Washington, D.C., Florida og Los Angeles i USA. De internasjonale selskapene driver foreløpig videre.
  • Selskapet har rundt 100 medarbeidere i Stryn, Oslo og ellers i Norge
Vis mer

Det var lokalavisen Fjordingen som meldte om gjenopplivingen tirsdag.

– Vi har kjøpt tilbake hele konkursboet, Brandstad-kjeden, Moods USA, Moods Sverige, varelager, innbo, og varemerket, selvsagt. Alt! sa Flo til Fjordingen.

Flo bekreftet deretter overfor DN at man ser på muligheten for å organisere driften på nytt – og at antall fremtidige butikker kan bli færre enn i dag.

– Vi måtte jo redde selskapet. Vi har fortsatt tro på det, sa gründer og styreleder Jan Egil Flo til DN tidligere i dag.

Fra hipt til harry

NHH-professor Andreassen foreleser om innovasjon, markedsføring og merkevarer, og mener merkevaren Moods of Norway for lengst er inne i solnedgangen. Han har ingen tro på at gründerne nå kan få selskapet opp å gå igjen.

Tor W Andreassen, professor ved NHH. Foto: Thomas Haugersveen

– Argumentet mitt er basert på at den typen selskaper som har en intens energi bak seg, rask vekst og en ekstrem stil og konsept, og så får et kraftig fall, får det på grunn av at folk er mett av merkenavnet. Vi skal ikke glemme at fall i omsetningen skyldes at folk slutter å kjøpe. Etter min mening er alle positive assosiasjoner folk hadde i oppgangen til merket og produktene nå snudd til noe negativt. Det er gått fra hipt til harry, sier Andreassen.

DN har forelagt Andreassens uttalelser for daglig leder i Moods of Norway, Jan Egil Flo.

– Jeg har én kommentar: Det er godt at noen velger å bli professorer, og det er godt at noen velger å bli gründere. Så får vi være uenige om resultatet, sier Jan Egil Flo.

Viser til Power

Andreassen påpeker imidlertid at de samme negative assosiasjonene trolig ikke finnes ved Brandstad, som Moods of Norway kjøpte opp i fjor.

– Men å fortsette Moods of Norway som konsept vil være en dårlig beslutning. Holdningen til merket er kommet dit hen at folk vil oppleve det som en sosial risiko å bruke det, sier Andreassen.

– Men er det mulig for gründerne å fortsette under et nytt navn?

– Expert skiftet navn til Power fordi det var et selskap i dårlig utvikling. Om man gjennom markedsføring og navneskiftet klarer å skape et inntrykk av at man er ny og forbedret, kan det gå, men så har heller ikke Moods paller med attraktive produkter å selge, sier Andreassen.

Sparebanken Sogn og Fjordane satte ned foten for å finansiere Moods of Norway videre ved konkursen 20. september, men er nå med gründerne for å finansiere driften i en periode. Banken har gitt kreditt og sikret en rett til andel fra fortjenesten fra salget i det nye selskapet.

De to Moods-selskapene som gikk konkurs hadde en samlet gjeld på 112 millioner kroner – og anslåtte verdier til 70 millioner kroner, ifølge bostyret.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Moods of Norway Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer