Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Den norske vinimportøren ønsker å selge folkelig vin fra Bordeaux. Foto: Georges Gobet
Den norske vinimportøren ønsker å selge folkelig vin fra Bordeaux. Foto: Georges Gobet les mer

Jus

Bordeaux klarte ikke stoppe Bord'Oh

Den norske vinimportøren Interbrands har hisset på seg franskmenn med sitt varemerke Bord'Oh. Onsdag vant de i Klagenemnda for industrielle rettigheter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den norske vinimportøren ville selge folkelig vin fra Bordeaux til nordmenn, og fant frem til navnet Bord'Oh. Det ble det bråk av.

– Vi var ikke helt uforberedt på at vi ville få franske advokater på nakken, sier daglig leder i Interbrands, Øyvind Berg.

Da han for to år siden forsøkte å registrere varemerket Bord'Oh, fikk han sitt første møte med franske Institut National de l’Origine et de la Qualité (INAO). Det franske organet er et statlig organ som kan sammenlignes med Mattilsynet i Norge, og som har ansvar for kontroll med såkalte opprinnelsesbetegnelser – produktnavn som viser til for eksempel stedsnavn.

– Vi har jo et langt liv i vinbransjen, og har erfaring med at særlig de franske er opptatt av å beskytte sine navn og områder. Men vi hadde lyst til å få det til, sier Berg.

Onsdag denne uken kom beskjeden fra nemnden om at Interbrands får beholde varemerket sitt, etter at tvisten ble behandlet hos Klagenemnda for industrielle rettigheter. Nå håper selskapet å kunne selge vin med Bord'Oh-etiketter fra neste høst.

– Vi vil folkeliggjøre det vinområdet i verden som kanskje lager aller best vin, sier Berg.

Har tidligere saksøkt Champagneria

Men det er ikke sikkert de kan legge navnetvisten bak seg helt ennå. Institut National de l’Origine et de la Qualité kan fortsatt ta saken til domstolene. Det vil i så fall ikke være første gang de går hardt til verks mot norske selskaper:

Frogner-restauranten Champagneria ble saksøkt av de samme franske myndighetene for ti år siden, som mente navnebruken vannet ut begrepet Champagne. Spesielt skal franskmennene ha vært misfornøyd med at Champagneria serverte andre typer musserende vin enn champagne, som spansk cava.

Også den gangen startet saken hos norske Patentstyret. Franske Institut National de l’Origine et de la Qualité gikk den gangen videre til tingretten og til slutt lagmannsretten. Der tapte de, og Champagneria fikk beholde sitt navn.

Øyvind Berg i Interbrands kjenner godt til den mangeårige rettssaken Champagneria måtte gjennom.

– Vi tenkte at hvis de kan vinne, kan vel vi også, sier Berg.

Tyskere angrep Mozell

Advokat og partner i Kvale Advokatfirma Marie Vaale-Hallberg, synes varemerket er snedig.

– Det er oppfinnsomt laget, og det er lett å se at det spiller på Bordeaux, sier hun.

Ifølge advokaten finnes det mange eksempler på produktnavn som hinter om geografisk opprinnelse – og mange eksempler på at de havner i retten. Blant andre norske eksempler nevner hun Champagneria-saken og den årelange rettssaken mellom Ringnes og tyske Deutscher Weinfonds om brusen Mozell og det tyske vinområdet Mosel. Ringnes vant til slutt i norsk høyesterett i 1995.

Vaale-Hallberg mener den nye avgjørelsen fra klagenemnden er interessant. Hun viser til at klagenemnden konkluderer med at varemerket er lovlig blant annet fordi merket faktisk skal brukes på vin fra Bordeaux.

– Avgjørelsen ser ut til å være litt kort på spørsmålet om hvor langt vernet for beskyttede betegnelser som Bordeaux strekker seg. Jeg håper at saken bringes inn for domstolene, slik at vi kan få en ny vurdering av rettighetene slike navn har. Særlig når det brukes et varemerke som spiller på slike navn, sier hun.

DN har ikke lyktes i å få en kommentar fra franske Institut National de l’Origine et de la Qualité eller deres norske advokat. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Varemerke Bordeaux Mattilsynet Norge Oslo Jus
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer