Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kutt for all del ikke ned på søvnen hvis du vil ha mer tid til rådighet, mener hjerneforsker. Foto: Frank May/NTB scanpix
Kutt for all del ikke ned på søvnen hvis du vil ha mer tid til rådighet, mener hjerneforsker. Foto: Frank May/NTB scanpix les mer

Helse

Hjerneforsker: Det aller dummeste du kan gjøre med tiden din

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mange personer, kanskje særlig innen næringsliv og politikk, gjør et stort nummer av hvor lite søvn de trenger. Som for eksempel president Donald Trump som ofte nøyer seg med bare fire-fem timer søvn per døgn.

Nevro- og søvnforsker Matthew Walker går til et rasende angrep på denne «trenden», og med sin bok «Why We Sleep» ønsker han en gang for alle å få slutt på dumskapen han mener det er å sove for lite, skriver Financial Times.

Walker har forsket på søvn i over 20 år og sier at eksperimenter både på mennesker og dyr klart viser at det er direkte farlig å sove for lite. Så hvis man vil ha mer tid til rådighet, så er det å kutte ned på søvnen den dårligste løsningen.

I boken beskrives hvordan de to grunnleggende søvntypene Rapid Eye Movement (REM) - (da vi drømmer) - og NREM (der vi har den dypeste søvnen), sorterer erfaringer fra vårt våkne liv og tar bort uønskede minner og forsterker viktige minner.

Nå er det inn å sove. Og nåde deg hvis du ikke klarer det. (D2)

«Folkehelsekatastrofe»

Årets nobelpris i medisin gikk som kjent til tre amerikanere for deres forskning på vår indre klokke. Denne forskningen viser at det er helsebringende å leve i takt med sin biologiske klokke, mens en livsstil som trosser denne klokken øker risikoen for sykdommer.

Det kan søvnforsker Walker skrive under på, og ifølge ham risikerer man negative helseeffekter allerede hvis man regelmessig sover litt under syv timer per natt.

For lite søvn medfører ikke bare bagatellmessige ulemper som trøtthet og dårligere konsentrasjon. Hjerneforskeren lister opp at det skader hjernen, ødelegger immunsystemet, forstyrrer kroppens blodsukkerbalanse og skader pulsårene. På lang sikt vil for lite søvn ifølge Walker også kraftig øke risikoen for alzheimer, kreft, diabetes, hjertesykdommer og slag.

Matthew Walker går så langt at han mener både samfunnet og vi som enkeltindivider er blinde for det han tror blir en kommende folkehelsekatastrofe.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Søvn Helse
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer