Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Politikk

– Begrenset hvor mye sympati jeg klarer å ha akkurat i den debatten

Finansminister Siv Jensen (Frp) ber folk sette seg ordentlig inn i avgiftsendring før de kommer med kritikk.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Torsdag la finansminister Siv Jensen (Frp) frem forslag til statsbudsjett for 2018. En av de store samtaleemnene har i løpet av dagen vært økningen av vektavgiften for elbiler. Endringen, som har fått tilnavnet «Tesla-avgiften», har allerede møtt motstand.

KrF mener avgiften er et løftebrudd. Selv tar finansministeren kritikken med knusende ro.

– Jeg har registrert at det er blitt litt rabalder i dag fordi vi har foreslått å gjøre at de aller, aller dyreste Teslaene får litt avgift, sier hun til DN.

– Det er begrenset hvor mye sympati jeg klarer å ha akkurat i den debatten, for å være helt ærlig, sier hun.

– Mest spekulasjoner

Endringen betyr at de mindre elbilene fortsatt vil ha fullt avgiftsfritak opp til to tonn, men at tyngre elbiler vil måtte betale vektavgift.

Vekt og utslipp er de to største komponentene i utregningen av avgifter på bilimport i Norge. Avgiftsendringen innebærer at regjeringen i realiteten innfører en engangsavgift for elbiler, selv om den ikke vil slå ut for alle.

Regjeringen har gitt følgende eksempel på foreslått engangsavgift på elbiler:

Vekt Avgift
2000 kg 0 kroner
2250 kg 35.900 kroner
2500 kg 82.800 krone

– Er du overrasket over reaksjonene i dag?

– Nå synes jeg det er mest spekulasjoner. Jeg tror ikke alle har satt seg inn i detaljene i dette. Jeg tror vi skal roe det hele litt ned. Det store bildet betyr at lav- og nullutslippsbiler har gode vilkår i Norge. Det kommer de til å fortsette å ha, svarer Jensen og utdyper:

– Det er for eksempel slik at endringene vi gjør på ladbare hybrider vil være positive for mange av de nye modellene som kommer på markedet fremover. Det kommer også et betydelig antall elbilmodeller som ikke har spesielt mye å frykte. Jeg registrerer for eksempel at Jaguar er ute. Jeg tror ikke folk flest opplever at Jaguar er folkebilen.

VG skriver at ifølge Jaguar-sjef John Helmersen har 1000 nordmenn betalt 10.000 kroner hver for å stå på venteliste for den helelektriske Jaguar I-pace, som vil være noe over 2000 kilo. DN lyktes torsdag ettermiddag ikke i å komme i kontakt med Helmersen.

Skal forhandles

Både KrFs finanspolitiske talsmann Kjell Ingolf Ropstad og Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik er misfornøyd med forslaget om å innføre en ny engangsavgift på de tyngste elbilene.

– Tror du det er mulig å få gjennom dette i Stortinget?

– Jeg tror ikke vi skal bevege oss inn i forhandlingssfæren enda, svarer Siv Jensen.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Statsbudsjettet 2018 Siv Jensen Elbiler Politikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer