Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Finanspolitisk talsperson i KrF Kjell Ingolf Ropstad mener avgiftsøkningen på elbiler er et løftebrudd fra regjeringen. Foto: Gunnar Blöndal
Finanspolitisk talsperson i KrF Kjell Ingolf Ropstad mener avgiftsøkningen på elbiler er et løftebrudd fra regjeringen. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Helse

Mener «Tesla-avgift» er løftebrudd

Venstre og KrF er provosert over regjeringens forslag om å innføre en engangsavgift for tyngre elbiler, noe som vil ramme Tesla-kjøpere.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Regjeringen vil trenge både Venstre og Kristelig Folkeparti (KrF) for å få flertall for budsjettet i Stortinget.

Begge partiene reagerer nå sterkt på regjeringens forslag om engangsavgift for elbiler, som i hovedsak rammer Tesla-kjøpere med biler på over to tonn. Også firmabilordningen for elbil blir dyrere.

Tesla Model X kan få en engangsavgift på 98.000 kroner, ifølge regjeringens egen kalkulator for de nye bilavgiftene. Tesla Model S kan få en avgift på 26.420 kroner.

Brudd på avtale

Årsaken til misnøyen er at de fire borgerlige partiene i mai 2015 avtalte at fritak for engangsavgift for nullutslippsbiler skulle forlenges til 2020.

Finanspolitisk talsperson i KrF Kjell Ingolf Ropstad beskriver forslaget som et brudd med avtalen på borgerlig side.

– Vi hadde en enighet om at vi ikke skulle røre elbilfordelene før 2020, så det overrasker meg at dette forslaget ligger inne. Jeg er veldig spent på regjeringens begrunnelse, sier han.

Også Venstres Terje Breivik reagerer på at regjeringen ikke følger opp elbilavtalen. Foto: Gunnar Blöndal

Han sier han er bekymret for at flere forbrukere vil velge miljøverstinger på norske veier. Ropstad vil foreløpig ikke kommentere hvilken strategi KrF vil velge for å sette en stopper for avgiftsøkningen.

– Vi må først få alle detaljene på bordet. Slik det ser ut nå, bidrar forslaget til å skape en usikkerhet i markedet som vi mener er svært uheldig. Vi har fortsatt et langt stykke igjen før klimautslippsmålene er nådd, sier han.

Lite gjennomtenkt

Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik stusser også over regjeringens forslag.

– Vi registrerer at de ikke følger opp bilavgiftsavtalen, og jeg setter spørsmålstegn ved hvor gjennomtenkt dette er. Selv om jeg ser at det er fristende å hive seg på en oppfatning som bare rammer de dyreste elbilene, så er det nettopp disse bilfabrikantene som har bidratt til den største innovasjonen som har ført til at elbil er et reelt førstevalg for mange bilister, sier Breivik.

Han påpeker at det fortsatt er få elbiler på markedet og frykter at økningen kan ramme veksten av elbiler i varebilmarkedet.

Avviser kritikk

Finansminister Siv Jensen tar kritikken med knusende ro.

– Jeg har registrert at det er blitt litt rabalder i dag fordi vi har foreslått å gjøre at de aller, aller dyreste Teslaene får litt avgift, sier hun til DN.

– Det er begrenset hvor mye sympati jeg klarer å ha akkurat i den debatten, for å være helt ærlig, sier hun.

– Er du overrasket over reaksjonene i dag?

– Nå synes jeg det er mest spekulasjoner. Jeg tror ikke alle har satt seg inn i detaljene i dette. Jeg tror vi skal roe det hele litt ned. Det store bildet betyr at lav- og nullutslippsbiler har gode vilkår i Norge. Det kommer de til å fortsette å ha, svarer Jensen og utdyper:

– Det er for eksempel slik at endringene vi gjør på ladbare hybrider vil være positive for mange av de nye modellene som kommer på markedet fremover. Det kommer også et betydelig antall elbilmodeller som ikke har spesielt mye å frykte. Jeg registrerer for eksempel at Jaguar er ute. Jeg tror ikke folk flest opplever at Jaguar er folkebilen.

Finansminister Siv Jensen tar Tesla-kritikken med knusende ro. Foto: Gorm K. Gaare

– KrF og Venstre mener forslaget er et avtalebrudd?

– Vi varslet allerede i fjor at vi vurderte å innføre engangsavgift på elbiler fra 2018. Det har vi nå gjort, men med et vektfradrag tilsvarende det som er for vanlige hybrider. Det mener jeg er fornuftig, så lenge det er absolutt mest gunstig å kjøpe elbil sammenlignet med fossil bil.

Fremskrittspartiets parlamentariske leder Hans Andreas Limi peker på at Tesla-bilene er «store, tunge biler som sliter på veien».

– Det blir litt utfordrende på sikt, sier Limi.

Flere verbale basketak

Engangsavgiften på tyngre biler er ikke den eneste saken det vil bli diskusjoner om i høst.

Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik mener budsjettforslaget totalt sett er et godt utgangspunkt, men ramser opp skole, miljø, nye arbeidsplasser, bedre gründerpolitikk og kampen mot barnefattigdom som Venstres viktigste saker når partene setter seg ved forhandlingsbordet.

Finanspolitisk talsperson i KrF Kjell Ingolf Ropstad reagerer sterkt på at regjeringspartiene går inn for å fjerne skatteklasse 2.

Ordningen gir gunstigere beskatning for ektepar der den ene parten har lav eller ingen inntekt.

– Vi er sterkt imot skatteskjerpelser som rammer familier. Det er opplagt en sak som vi ikke ønsker, sier Ropstad. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Kjell Ingolf Ropstad Statsbudsjettet 2018 KrF Venstre Regjeringen Helse
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer