Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Markedet for idrettslag er på tre milliarder kroner i Norden. Nå vil XXL-sjef Hans Fredrik Steenbuch ha en større del av denne kaken med en ny handelsplattform. Foto: Aleksander Nordahl
Markedet for idrettslag er på tre milliarder kroner i Norden. Nå vil XXL-sjef Hans Fredrik Steenbuch ha en større del av denne kaken med en ny handelsplattform. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Handel

XXL frir til idrettsforeldre: – En game changer

XXL-sjefen sammenligner utviklingen med overgangen til elektriske biler. – Åpenbart mye penger å tjene på dette, sier sportsbransjetopp.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I flere måneder har XXL jobbet med et hemmelig prosjekt rettet mot idrettslag og idrettsforeldre.

Dette markedet kan bli stipulert til tre milliarder kroner i Norden, og er et nytt forretningsområde for det vekstivrige børsselskapet.

– Lagene betaler for mye for drakter og utstyr. Foreldrene betaler for mye for drakter og utstyr. Vi synes denne modellen er ut, sier XXL-sjef Hans Fredrik Steenbuch.

I sin vante ubeskjedne stil legger han ikke akkurat en demper på forventningene.

– Dette er vår elektriske bil. Det blir en «game changer», bedyrer Steenbuch.

Frir til foreldrene

I stedet for å drifte tunge sponsorsystemer, motiveres lagene til direktekjøp hos XXL. Som del av den samme modellen motiveres idrettsforeldre til å handle hos XXL. Det skal gi laget nyttige inntekter i form av tilbakebetalinger.

– Foreldrene skal bli motivert til å kjøpe alt utstyr hos oss, og inntektene til klubben kan bli store nok til å finansiere laget.

I dag er laginnkjøpene dominert av lokalbutikker og nisjepregede butikker som Torshov Sport.

– Vi har en sentralisert modell, mens butikken blir «pick up point». I de store varehusene vil vi lage trykket på draktene. Så langt har vi allerede hatt noen lag i en pilotfase.

Steenbuch sier det var en tung operasjon å få opp en handelsplattform for lagene.

– Vi skal snakke direkte med alle og tilby hele vår «product range».

Også for finansgjengen

I første omgang er det ballidretter og hockey kjeden skal fange i nettet. På lengre sikt tror XXL-sjefen det er mulig å overføre oppsettet til både offentlige kunder og når gutteklubben grei skal på tur.

– Dette kan også brukes når finansgjengen skal på tur til Alpene og vil trykke «catch me if you can» på ryggen.

Han tror lagplattformen vil bli lønnsom i løpet av 2018, men at det vil ta noe tid før det er snakk om store merinntekter.

– Det er fint å våkne om morgenen og se at vi har gått inn i et nytt marked på tre milliarder kroner.

– Vanvittig svært marked!

Administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening sier at det markedet XXL nå beveger seg inn i, er enormt.

– I bitte lille Norge har vi 655 idrettslag og 534 bedriftsidrettslag. 266.000 mennesker er medlem i et idrettslag, mens 42.157 er medlem i et bedriftsidrettslag. Det er et vanvittig svært marked! Men det XXL gjør nå, er ikke noe nytt. Torshov Sport har vært utrolig flinke på dette området lenge, det samme har en rekke lokale sportsbutikker. Derfor er jeg overrasket over at XXL ikke har startet med dette tidligere, sier Hansen.

Han er imidlertid ikke overrasket over at XXL ser et voldsomt potensial:

– Det er åpenbart penger å hente på dette. Mye penger. Nesten ingen i verden har lavere terskel for å kjøpe sportsutstyr enn nordmenn, sier Trond Evald Hansen.

Han er litt usikker på hva XXL gjør som er nytt på området, men:

– Kjeden er kjempegode på å sette ting i system, og XXL er jo kjempesvære, så de skal muligens satse bredere enn de som driver med dette allerede. Jeg synes det høres ut som en god idé, sier han.

Inntar Østerrike med humor

XXLs virkelig store satsing inneværende år er derimot ekspansjonen til Østerrike. I slutten av august åpnet det første varehuset utenfor Wien og nye butikker skal åpnes fortløpende.

XXL klarte å organisere en lang kø før åpningen av sitt første varehus i Østerrike, i handelsparken Shopping City Syd utenfor Wien. Foto: XXL

Landet er kjent for å ha en driftsmargin i sportsbransjen på åtte prosent, noe som er delikat sammenlignet med det norske sportsmarkedet der marginene har ligget på under to prosent.

Den dominerende aktøren Hervis har kastet seg rundt og bruker XXL-navnet i markedsføringen. Samtidig har konkurrenten sikret seg et nesten identisk domenenavn som XXL, noe den norske utfordreren ikke har tenkt å forbigå i stillhet.

– Rettslig er dette enkelt. Det er åpenbart ulovlig. Vi velger å ta dette med humor i første omgang.

Prosjekt Sentral-Europa har tatt opp mye kapasitet hos XXL de siste par årene, og nå gleder Steenbuch seg over en lovende oppstart i Østerrike.

– Ja, jeg har godfølelsen. Østerrike er en test på konseptet vårt, og jeg føler at det sitter.

XXL-sjefen registrerer at langrenn er en mindre idrettsgren, mens alpint står sterkere.

– I sum er det ganske likt.(Vilkår)

Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.