Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

SAS-direktør Eivind Roald starter et prøveprosjekt sammen med driftsleder Martin Skarpsno i Private Driver til uken. Foto: Javad Parsa
SAS-direktør Eivind Roald starter et prøveprosjekt sammen med driftsleder Martin Skarpsno i Private Driver til uken. Foto: Javad Parsa les mer

Luftfart

Nå skal SAS gi mer til «bonuseliten»

Går i konkurrentens fotspor og tester ut luksustransport.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vi fortsetter å bygge ut tjenester som gjør reisen enklere for kundene våre. Mange har etterlyst en mer sømløs reise, og nå tar vi et grep som bidrar til dette, sier Eivind Roald, direktør for Growth Initiative i SAS.

Denne uken setter SAS i gang et prøveprosjekt der flyselskapet tester et samarbeid med luksustransportselskapet Private Driver. Ut året kan et lite utvalg SAS-kunder som har Diamond- og Pandion-status booke limousintjeneste fra døren hjemme og til Gardermoen, eller den sorte Mercedesen står klar utenfor ankomsthallen når flyet ditt lander for å kjøre deg helt hjem eller til et møte i hovedstadsområdet.

– Flytoget og taxi fungerer greit for de fleste, men for dem som ønsker det lille ekstra, skal vi også kunne tilby dette. Og prisene er høyst konkurransedyktige i forhold til vanlig taxi, sier Roald til DN.

Dermed følger SAS i fotsporene til blant annet Emirates, som også samarbeider med et limousinselskap i Oslo. De siste to årene har SAS hatt et lignende tilbud i USA, der SAS-kunder gjennom en app kan direktebestille en Uber-bil som står klar når flyet har landet.

High-end alternativ

Driftsleder Martin Skarpsno i Private Driver gleder seg over det nye samarbeidet med SAS.

– Også vi har et ønske om å gjøre kundenes hverdag enklere. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier Skarpsno, som kan fortelle at Private Driver også i dag driver flyplasstransport og vip-service for reisende til og fra Gardermoen.

Private Driver har drevet vip-transport siden mars 2014, og alle sjåførene tilknyttet selskapet har kjøresedler.

– Vi tror det nye SAS-tilbudet kan bli et populært high-end alternativ til taxi, sier Skarspno.

Eivind Roald i SAS har tidligere sagt at «alle fly kan fylles opp», men at det må mer til for å tjene penger i et beintøft luftfartsmarked.

– Mye tyder på at kundene våre er villige til å betale litt mer for å få det rette produktet, sier han.

Nytt selskap

I juni varslet SAS at de skal starte et eget livsstilselskap som skal styrke lønnsomheten. Eivind Roald blir administrerende direktør i det nye selskapet, som skal bygges rundt Eurobonus-programmet.

Målet er å utnytte alle kundedata til å skreddersy opplevelser og kundebehov. Jo bedre Eurobonus-kunde du er, desto bedre blir tilbudene du får.

– Vi skal ha høy grad av service og vi må prøve ut nye ting, finne ut hva som fungerer. Det er flere som har etterspurt denne typen transporttilbud, og i første omgang blir et lite utvalg av våre Diamond- og Pandion-kunder i Oslo og Akershus invitert til å prøve ut tjenesten. Blir tiltaket vellykket, vil vi vurdere å utvide det til å gjelde Gull-kunder neste år, og da kan tjenesten også bookes direkte i SAS-appen, sier Eivind Roald.

Tilbudet rettes til 150 tilfeldig utvalgte Pandion- og Diamond- kunder, opplyser Roald.

«Litt unorsk»

Trendanalytiker Ståle Økland er ikke overrasket over at SAS tenker nytt for å tekkes de beste kundene sine.

– Mens lavprisflyselskapene kutter mest mulig, satser andre flyselskaper på å yte mest mulig service. SAS har jo kjørt litt ulike strategier, men det er åpenbart at SAS gjør grep som dette for at de mest attraktive bonuskortene skal føles enda mer eksklusive. Det er litt unorsk, sier Økland.

Han peker på at flere flyselskaper allerede tilbyr lignende tjenester, og at SAS tydeligvis har sett et potensial.

– Men et slikt luksuriøst transporttilbud får neppe den store utbredelsen. Det kan imidlertid føles litt stas for de få i premiumsegmentet som har muligheten til å benytte seg av det, men om kundene blir mer lojale som følge av en slik fordel – det er det vanskelig å svare på, sier trendanalytikeren.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
SAS Reiseliv Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.