Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Volkswagen I.D. Crozz debuterte i Shanghai og viser en mulig elektrisk suv fra Volkswagen. Foto: Volkswagen
Volkswagen I.D. Crozz debuterte i Shanghai og viser en mulig elektrisk suv fra Volkswagen. Foto: Volkswagen les mer

Motor

Golf og Passat må vike for Volkswagens gigantiske elbil-satsing

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

De fleste store bilmerkene i verden har signalisert økt satsing på elbiler de neste årene.

For bare to måneder siden lovte Volkswagen (VW) at det skulle bruke 20 milliarder euro på å utvikle elektriske og selvkjørende biler de neste tolv årene.

Nå økes potten solid.

Ifølge en pressemelding fra VW planlegger selskapet totalt å bruke 34 milliarder euro (330 milliarder kroner) de neste fem årene. Til en sammenligning tilsvarer beløpet 77 prosent av børsverdien til hele Tesla.

Det skal ikke minst investeres 22,8 milliarder euro i bilfabrikker verden over de neste fem årene. Mesteparten, 14 milliarder euro (136 milliarder kroner), skal investeres i Tyskland.

VW-toppen Herbert Diess beskriver ifølge Reuters satsingen som «den største produkt- og teknikkoffensiven i merkets historie».

Skal bli best i verden

Sentrum for VWs satsing på e-mobilitet blir Zwickau i det østlige Tyskland.

Der overtok selskapet i 1990 en gammel Trabant-fabrikk etter gjenforeningen mellom Øst-Tyskland og Vest-Tyskland. Nå skal denne fabrikken moderniseres for én milliard euro for å kunne produsere VWs kommende ID-serie og utslippsfrie modeller av Audi og Seat allerede fra 2019.

I Zwickau produserer VW i dag modellene Golf og Passat, men den produksjonen flyttes nå til henholdsvis Wolfsburg og Emden.

Volkswagen-sjef Matthias Müller sier hele bilindustrien står overfor fundamentale endringer de kommende årene, men han er trygg på at Volkswagen-konsernet vil klare overgangen til fremtidens teknologi bedre enn noen andre. Målet er at Volkswagen skal bli nummer én i verden på elbiler innen 2025.

Også i Kina vil Volkswagen satse stort på elbiler. I dag importerer Volkswagen alle elbiler som selges i Kina. Det skal det bli slutt på.

Volkswagens Kina-sjef, Jochem Heizmann, sier til Reuters at planen er å selge 400.000 oppladbare biler i Kina hvert år innen 2020 og 1,5 millioner i året innen 2025. Og da er planen at disse også skal produseres i Kina. Årsaken er trolig de nye og strengere utslippskravene som Kina annonserte i september.(Vilkår)

Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.