Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Eksperter stiller spørsmål ved ladingen av Teslas nye semitrailer. Foto: Alexandria Sage/Reuters/NTB Scanpix
Eksperter stiller spørsmål ved ladingen av Teslas nye semitrailer. Foto: Alexandria Sage/Reuters/NTB Scanpix les mer

Motor

Studie: Teslas nye semitrailer krever effekt tilsvarende 4.000 boliger

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Teslas splitter nye elektriske semitrailer vakte oppsikt da den ble lansert i Hawthorne i California for rundt to uker siden.

Dette er noen av de viktigste elementene ved bilen.

  • Kjørelengde på 805 kilometer på én lading fullastet.
  • Kan lade opptil 644 kilometer på 30 minutter ved hjelp av en «megacharger» (hurtiglader).
  • 0–97 kilometer i timen med 36 tonn på 20 sekunder.
  • 0–97 kilometer i timen uten last på 5 sekunder.

– Den er designet som en kule, sa Tesla-sjef Elon Musk ved lanseringen.

Nå stilles det imidlertid spørsmål om den nye semitrailerens levedyktighet.

En av Europas ledende energikonsulentselskaper, Aurora Energy Research, har anslått at for å lade den nye elbilen vil det kreve samme effekt som opptil 4000 boliger på et gitt tidspunkt, skriver Financial Times.

Aurora Energy ble ifølge FT etablert i 2013 av en gruppe professorer ved Universitetet i Oxford.

– Smarte måter og idiotiske måter

Ifølge administrerende direktør John Feddersen hos Aurora Energy er effekten som kreves for å fylle ett batteri på 30 minutter slik at semitraileren kan kjøre over 600 kilometer, 1600 kilowatt. Det er i så fall ti ganger kraftigere enn Teslas nåværende nettverk av hurtigladere.

Tesla har overfor Financial Times ikke ønsket å kommentere beregningene til Aurora Energy.

– Det er smarte og idiotiske måter å innarbeide et slikt kapasitetsbehov i systemet, men uansett, full elektrifisering av all veitransport vil kreve svært mye ny infrastruktur, sier Fedderson til FT.

Andre eksperter på batteriteknologi har sagt at å lade batteriet til en semitrailer på 30 minutter vil kreve teknologi som ikke finnes i dag.

Tesla har uttalt at de nye semitrailerne skal komme på veien fra 2019.(Vilkår)

Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.