Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Apples konsernsjef Tim Cook holdt innlegg på World internett Conference i Wuzhen i Kina. Kina er et viktig marked for Apple. – Vi er stolte over å ha jobbet sammen med våre mange partnere i Kina, sa Cook. Foto: VCG/Getty Images
Apples konsernsjef Tim Cook holdt innlegg på World internett Conference i Wuzhen i Kina. Kina er et viktig marked for Apple. – Vi er stolte over å ha jobbet sammen med våre mange partnere i Kina, sa Cook. Foto: VCG/Getty Images les mer

Teknologi

Google og Apple på sjarmoffensiv i Kina

Kina ønsker full kontroll over internett, hva som publiseres og tilgang til teknologien. Apple, Facebook og Google viser kompromissvilje for å få markedstilgang.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

«World internett Conference» har siden 2013 vært en lukket konferanse for kinesiske selskaper. I år var konsernsjefene for Apple, Google og en rekke andre internasjonale teknologi- og internettselskaper på plass. Det hurtigvoksende kinesiske markedet lokker.

Google trakk seg ut fra Kina for syv år siden. Årsaken var det lokale regelverket som gjør at selskapet stilles til ansvar for innhold som publiseres via egne tjenester. Selskaper med virksomhet i Kina må sensurere innhold.

Tilpasset Kina

Apple selger smarttelefoner, nettbrett og annen maskinvare, men innholdet er tilpasset det kinesiske markedet med selvsensur.

– Vi er stolte over å ha jobbet sammen med våre mange partnere i Kina for i fellesskap å bygge det som vil bli en felles fremtid i cyberspace, sa Apples Tom Cook under konferansen i helgen – hans andre besøk til Kina på fem uker.

De amerikanske teknologi- og internettselskapene viser en vilje til å tilpasse seg kinesiske regler. Facebook har lansert kinesisktilpassede produkter som et forsøksprosjekt. Grunnlegger Mark Zuckerberg har vært i landet flere ganger og har også lært seg mandarin.

I november ble kommunikasjonsprogrammet Skype, som Microsoft eier, fjernet fra Apples app-store i Kina. Dette kom etter at selskapet nektet å overlevere krypteringsteknologien som benyttes til kinesiske myndigheter.

Forlanger internettsuverenitet

Konsernsjef Tim Cook forsvarte dette under en investorkonferanse.

– Vi må forholde oss til lokale regler og lover, sa Cook.

Den kinesiske kommunistledelsen har kritisert vestlige internett- og teknologiselskaper for ikke å respektere kinesiske lover. President Xi Jinping har sagt flere ganger at Kina har suverenitet over internett innenfor landets egne grenser.

Kina forsøker å påvirke utviklingen av internett i andre autoritære land, blant annet i Sørøst-Asia, Russland og Midtøsten.

– Det er interessant å se Apple og Google på konferansen, men vi tviler på at det blir noen meningsfulle endringer i den kinesiske policyen. Dagens system har fungert bra; to av de fem største internettselskapene er kinesiske, sier analytiker Kirk Boodry hos New Street Research til Bloomberg.

Lokale giganter

Utenlandske selskaper ønsker markedstilgang i Kina. Googles tjenester er blokkert i Kina, men kinesiske smarttelefonprodusenter benytter selskapets operativsystem, Android.

– Det er mange små- og mellomstore selskaper i Kina som benytter Google-produkter i utlandet. Teknologi gir globale muligheter, økt tilknytning og samarbeid. Dette er en stor trend som jeg tror nesten er umulig å snu nå, sa Googles Sundar Pichai, som er konsernsjef i morselskapet Alphabet.

Knappe to tiår etter at teknologiselskapene Alibaba, Baidu og Tencent ble etablert, er de verdt over 1000 milliarder dollar. Apple, som er verdens nest største børsnoterte selskap, er verdt 872 milliarder dollar.

Apple, Facebook og Google har over 50 prosent av omsetningen fra internasjonale markeder. Baidu er ikke å finne utenfor Kina, mens Tencent har under fem prosent av omsetningen internasjonalt. Alibaba ligger på over 20 prosent.

Alle har planer om å øke den internasjonale eksponeringen.(Vilkår)

Kina Google Apple Tim Cook Xi Jinping Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.