Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

HNA Group startet med et lite flyselskap på Hainan på 1990-tallet. I 2017 er HNA Group et av Kinas største private selskaper, men er neddynget i kostbar gjeld. Selskapet er under etterforskning i flere vestlige land etter oppkjøp. Foto: China Daily CDIC/Reuters/NTB Scanpix
HNA Group startet med et lite flyselskap på Hainan på 1990-tallet. I 2017 er HNA Group et av Kinas største private selskaper, men er neddynget i kostbar gjeld. Selskapet er under etterforskning i flere vestlige land etter oppkjøp. Foto: China Daily CDIC/Reuters/NTB Scanpix les mer

Utenriks

Over 600 mrd. i gjeld og ekspanderer videre: – Dette vil ikke gå bra

Det privateide kinesiske konglomeratet HNA Group har vært på et globalt oppkjøpsraid de siste årene. Selskapet er under etterforskning i Sveits, Tyskland og USA. Gjelden fortsetter å øke.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

HNA Group har ekspandert voldsomt med internasjonale oppkjøp på minst 36,2 milliarder dollar fra sommeren 2015 til mai i år. Gjelden var på over 600 milliarder kroner i juni. Eierstrukturen er uklar.

HNA har de siste årene kjøpt hoteller og reiselivsselskaper i Europa og USA. I fjor kjøpte HNA Tourism Group det amerikanske Carlson Hotels Group. Med på kjøpet fulgte vel 51 prosent av aksjene i børsnoterte Rezidor.

Dette var i sin tid var eiet av flyselskapet SAS og var kjent for sine Radisson SAS-hoteller. HNA betalte 6,5 milliarder dollar for en 25 prosent eierpost i hotellkjeden Hilton i fjor.

– Pøser på med ny gjeld

HNA har ekspandert fra å drive et lite flyselskap på Hainan til å bli et av Kinas største privateide konglomerater. I kulissene er grunnlegger Chen Feng, som påstår at det er andre som kontrollerer selskapet.

Datterselskapet Hainan Airlines skulle etter planen selge evigvarende obligasjoner (perpetual bonds) denne uken. Disse har ikke en forfallsdato. Planen var å hente inn 1,2 milliarder kroner. Dette er nå utsatt.

– De pøser på med ny gjeld. Dette vil ikke gå bra, sier direktør Warut Promboon hos Bondcritic til Bloomberg.

Selskapet solgte obligasjoner i forrige uke med en rente på 8,2 prosent. S&P Global Ratings kom med en nedgradering av selskapets kredittprofil tidligere i desember til «B» – fire nivåer lavere enn investeringsgrad (investment grade).

Selskaper med kredittvurdering i den nedre delen av skalaen omtales som «junk», altså «søppel», og det blir sett på som høy risiko å investere i disse.

Under etterforskning

HNA begynte å kjøpe aksjer i all hemmelighet i Tysklands største finansinstitusjon i 2016. Tidligere i år flagget selskapet en eierpost på like under ti prosent, noe som gjør det kinesiske selskapet til den største enkeltaksjonæren.

Ifølge Bloomberg og Süddeutsche Zeitung er det kinesiske konglomeratet under etterforskning i Tyskland. Årsaken er at HNA ikke flagget at de eide mer enn tre prosent av aksjene og heller ikke informerte tyske myndigheter om eierstrukturen og nøkkelpersoner i ledelsen.

Ifølge Süddeutsche Zeitung har det tyske finanstilsynet Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin) fått dokumentasjon fra Sveits. HNA har foretatt flere oppkjøp av sveitsiske selskaper, blant annet flymatselskapet Gategroup og fraktselskapet Swissport.

På tirsdag nedgraderte S&P Global Ratings Swisport til «B–».

«Vår rating på Swissport påvirkes av HNA-gruppens offensive oppkjøp, toleranse for høy gjeldsbelastning og anstrengt likviditet ettersom betydelig gjeld har forfall de neste årene», skriver S&P.

Vingeklippet – ekspanderer

HNA fortsetter internasjonale investeringer. Denne uken har de inngått en avtale om å investere i Thailands største pågående infrastrukturprosjekt sørøst for hovedstaden Bangkok.

Det skal bygges en industrikorridor med planlagte investeringer på 43 milliarder dollar. HNA Innovation Finance, som er et datterselskap av HNA Group, har gått sammen med Thailands største selskap og skal investere i et fond med en investeringskapital på fem milliarder dollar.

Selskapet har også vært under etterforskning i Kina og blitt bedt om å tone ned de internasjonale oppkjøpene.

«Da selskapet ble vingeklippet måtte de endre gir. De vil legge seg nærmere kinesiske myndigheters strategi om å stimulere til investeringer og infrastruktur langs «Belt and Road»-programmet», skriver South China Morning Post.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
HNA Tourism Group HNA Group SAS Carlson Hotels Group Radisson Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.