Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

DNB er ikke ansvarlig for om en kunde bruker penger på en pyramidespilltjeneste som «My advertising Pays». Det har Finansklagenemnda slått fast. Foto: Aleksander Nordahl og faksimile av annonse
DNB er ikke ansvarlig for om en kunde bruker penger på en pyramidespilltjeneste som «My advertising Pays». Det har Finansklagenemnda slått fast. Foto: Aleksander Nordahl og faksimile av annonse les mer

Privatøkonomi

Tapte 81.500 på pyramidespill – krever at banken betaler

Bankkunde mener DNB må betale tilbake 81.500 kroner hun tapte på et pyramidespill, men fikk ikke medhold i Finansklagenemnda.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En DNB-kunde brukte mellom mai og august i fjor 81.500 kroner på pyramidespillet «My Advertising Pays», som hun betalte med et betalingskort fra banken. Hun ble forespeilet at beløpet ville øke ved å klikke på annonser hos nettstedet, men allerede i september samme år opplyste «My Advertising Pays» at det hadde problemer, og det var ikke mulig å komme inn på siden.

Amerikanske «My Advertising Pays» lot annonsører betale en «kredittpakke» på minimum 50 dollar i måneden for å få reklamen deres på nettsiden, men de måtte også klikke eller se på minst ti reklamer hver dag for å tjene ti dollar per «kredittpakke».

«Hvis du kan klikke en mus, kan du tjene penger med oss», var nettsidens motto. Problemet var det ikke fantes et produkt, og nye investeringer ble brukt til å betale tidligere investorer. I 2015 skal over 180.000 brukere ha vært betalende medlemmer av pyramidespillet.

Krever pengene tilbake

I desember i fjor meldte nettstedet at alle brukernes penger var stjålet. Tjenesten ble deretter lagt ned og brukerne fikk i januar beskjed om at alle investeringene var tapt.

Kvinnen mener hun har krav på å få pengene som ble betalt med bankkortet fra DNB tilbakebetalt. 21. februar i år kontaktet hun derfor banken, og krevde at transaksjonene skulle tilbakeføres. Da la hun til grunn at kortavtalen sier at kunden kan rette et krav mot banken dersom tjenesten som er betalt for ikke er mottatt.

For sent

DNB mener på sin side at kvinnen har reklamert for sent og mangler bevis for at hun ikke har mottatt den bestilte tjenesten. Banken ser heller ikke at nettstedet garanterer pengene tilbake.

– Slik banken oppfatter det, har klager inngått et kundeforhold med et brukersted som tilbyr en form for pyramidespill hvor man ved kjøp av såkalte «Credit-packs» gis muligheten til å tjene penger ved å klikke på annonser, heter det i bankens svar.

Finansklagenemnda mener i likhet med DNB at bankkunden har brukt for lang tid fra hun ble bevisst på at den kjøpte tjenesten ikke ville bli levert til hun tok kontakt med banken og krevde pengene tilbake. Den mener at kvinnen burde tatt kontakt med banken i september, da det ble kjent at nettstedet hadde problemer.

Finansklagenemnda er også i tvil om hvorvidt kvinnen har sannsynliggjort at tjenesten ikke ble mottatt i første omgang. Hun fikk derfor ikke medhold i sin klage. (Vilkår)

DNB ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
DNB Oslo Finansklagenemnda Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.