Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Det er ikke lett å kopiere disse produktene, sier Leif Bronken, konsulent for Raufoss Technology og viser frem et hjulopphengprodukt til Mercedes. Foto: Mikaela Berg
– Det er ikke lett å kopiere disse produktene, sier Leif Bronken, konsulent for Raufoss Technology og viser frem et hjulopphengprodukt til Mercedes. Foto: Mikaela Berg les mer

Industri

– Det er en fortelling om et lite bileventyr

Bildelprodusenter investerer stort på Raufoss. Nå er det flere som jobber med bil enn med forsvarsprodukter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Alt fra støtfangere til hydrogenbeholdere til kjøretøy produseres på Raufoss.

– Det er en fortelling om et lite bileventyr midt opp i skogen, sier Leif Bronken (69).

Bronken blir ofte kalt for «Mr. Bil» på Raufoss. Han var aktivt med på omleggingen fra forsvarsprodukter til sivile produkter ved tidligere Raufoss Ammunisjonsfabrikker.

– Årsaken til at bildelprodusentene overlever på Raufoss, er at virksomhetene har utviklet spesialkompetanse innenfor enkelte materialer og teknologi. Det er ikke lett å kopiere disse produktene. Samtidig er bedriftene automatiserte. Det er en liten gjeng totninger på hver robot, sier Bronken, som er konsulent for hjulopphengprodusenten Raufoss Technology.

Aller flest på bil

På Raufoss er det blitt produsert forsvarsprodukter siden 1896.

I dag har bildelprodusentene over 1200 ansatte på Raufoss, mens forsvarsvirksomheten Nammo har rundt 700 ansatte på Toten. Totalt ble det solgt bildeler fra Raufoss for over 3,3 milliarder i 2016.

Den største bildelvirksomheten på Raufoss er tyske Benteler Automotive. Selskapet omsetter for underkant av to milliarder kroner og produserer støtfangere og hjuloppheng.

Den første støtfangeren som ble laget på Raufoss var til Volvo 142-modellen. Foto: Wikimedia Commons

– Vi er markedsledere av støtfangere i aluminium og leverer blant annet til Audi, BMW, Daimler, Porsche, Opel, Toyota og Volvo. De aller første støtfangerne leverte vi til Volvo i 1967 til 142-modellen, sier Roger Kyseth, daglig leder i Benteler Automotive Raufoss as.

Svensk drahjelp

Dagens bildelindustri på Toten ble skapt gjennom en avtale mellom Norge og Volvo i 1957.

– Ledelsen i Volvo-konsernet tok kontakt med norske myndigheter for å kunne eksportere flere biler til Norge. Den gang var det bilrasjonering. Volvo ønsket å få tildelt en større kvote gjennom en spesialavtale med kjøp av bildeler fra Norge. To bedrifter ble utpekt til å produsere bildeler; Kongsberg Våpenfabrikk og Raufoss Ammunisjonsfabrikker, sier Bronken.

Og fra 1957 økte kvoten for import av Volvo-biler i Norge markant.

I 1995 ble Raufoss Ammunisjonsfabrikker delt i to – i en bildel- og en forsvarsdivisjon. Bildelvirksomheten ble senere splittet og solgt, men selskapene forble på Raufoss.

Ett av dem er svenskeide Plastal som utvikler og produserer lakkerte støtfangere og har 150 ansatte. I 2016 omsatte selskapet for 240 millioner kroner og oppnådde en resultatgrad på over 13 prosent.

– Omsetning og driftsresultatet i 2017 blir på omtrent samme nivå som i 2016, sier Ole Testad, daglig leder i Plastal.

Raufoss fremfor andre

Flere av bildelvirksomhetene satser stort. Benteler har nylig investert i en ny ekstruderingspresse og tilbygg for til sammen 230 millioner kroner.

– Dette gjør vi for å bli enda mer konkurransedyktige, sier Kyseth.

For to år siden vedtok Raufoss Technology å flytte produksjon av enkelte Volvo-deler fra Kina til Toten. I 2017 åpnet selskapet en ny fabrikk i Hunndalen etter å ha investert 50 millioner for produksjon av hjuloppheng for Volvos biler til det europeiske markedet.

Bronken understreker at dersom bildelvirksomhetene på Raufoss skal overleve, må selskapene etterleve strenge krav.

– Virksomhetene må fortsette å henge med i den teknologiske utviklingen og rekruttere og utvikle gode ingeniører og teknikere. Raufoss er ikke et sted man kan slappe av, sier Bronken.(Vilkår)

Benteler Automotive Raufoss Leif Bronken Volvo BMW Industri
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.