Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Passasjer som ikke rakk flyet sitt, men allerede hadde sjekket inn kofferten, krever 35.000 kroner etter at det blant annet skal ha blitt stjålet sensitive dokumenter fra bagasjen. Foto: Javad Parsa
Passasjer som ikke rakk flyet sitt, men allerede hadde sjekket inn kofferten, krever 35.000 kroner etter at det blant annet skal ha blitt stjålet sensitive dokumenter fra bagasjen. Foto: Javad Parsa les mer

Privatøkonomi

Flybagasje med sensitiv informasjon ble stjålet – krever 35.000 kroner

En flypassasjer krever 35.000 kroner av Norwegian etter å ha blitt frastjålet sensitive dokumenter. Flyselskapet mener passasjeren selv har ansvaret, og Transportklagenemnda avviser klagen hans.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En passasjer på vei gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen høsten 2016 ble forsinket og mistet flyet sitt etter en ubehagelig sikkerhetskontroll. Bagasjen hans skal allerede ha vært sjekket inn og kommet med på flyet.

Krever 35.000 kroner

Mannen skal deretter ha kontaktet Norwegians representanter på Gardermoen for å få bli med på neste fly til destinasjonen. Også her skal det ha oppstått en ubehagelig situasjon, der Norwegians personale truet med å kontakte politiet, ifølge passasjeren.

Da dro han tilbake til Oslo for å finne en løsning, og lå to netter på hotell i byen.

Passasjeren har klaget til Transportklagenemnda Fly og krever til sammen 35.168 kroner i erstatning fra flyselskapet. Det kom nylig en avgjørelse i saken. I tillegg til å kreve erstatning for utgifter til nødpass, opphold og forpleining i fire dager, vil han også ha dekket utgifter knyttet til at pass, pc og sensitive dokumenter ble stjålet fra kofferten hans.

«Passasjers ansvar»

– Vi er selvfølgelig enig med nemnden i deres avgjørelse om at Norwegian ikke kan belastes for dette, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han mener selskapet ikke kan holdes ansvarlig for at passasjeren ikke ankom tidsnok for ombordstigning, og anbefaler også passasjerer å opprette en politirapport og kontakte forsikringsselskapet dersom gjenstander er savnet fra bagasje som er sjekket inn.

– Pass og pc skal ikke ligge i innsjekket bagasje, og det er passasjers eget ansvar å påse at bagasjen er pakket i henhold til selskapets reisebetingelser, sier Sandaker-Nielsen.

Transportklagenemnda mener det påståtte hendelsesforløpet er et bevisspørsmål som vanskelig kan klarlegges under deres saksbehandling, og har bestemt å avvise passasjerens klage. (Vilkår)

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Norwegian Oslo Fly Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.