Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

ES8-modellen til Shanghai-selskapet NIO skal konkurrere med Tesla Model X. Den produksjonsklare modellen akselererer fra null til hundre kilometer i timen på 4,4 sekunder. Foto: Ng Han Guan/AP/NTB Scanpix
ES8-modellen til Shanghai-selskapet NIO skal konkurrere med Tesla Model X. Den produksjonsklare modellen akselererer fra null til hundre kilometer i timen på 4,4 sekunder. Foto: Ng Han Guan/AP/NTB Scanpix les mer

Motor

Kinesisk konkurrent frykter ikke Tesla

Sjefen for den kinesiske Tesla-utfordreren NIO er klar for kamp.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Elbilprodusenten Tesla skal bygge fabrikk for å produsere biler i Kina, og nå setter selskapet fart på planene, men det skremmer ikke en av hovedkonkurrentene, ifølge CNBC.

– Tesla er en trussel, men vi er klar for utfordringen, sier den kinesiske elbilprodusenten NIOs sjef, Louis Hsieh.

Shanghai-baserte NIO er ett av mange oppstartsselskaper som skal ta opp konkurransen med Tesla og etablerte bilprodusenter.

«Rette steget»

– Jeg tror det er det rette steget for dem. Det vil redusere kostnadene på produksjon og levering, svarer Hsieh på spørsmål om han tror Tesla blir en trussel.

– Vi tror at det vil bli et svært konkurransedyktig marked og de trenger å være der da Kina er det største markedet for biler i verden, legger han til.

NIO har fortalt sine investorer at det i løpet av de første ni månedene i 2018 går for salg av mellom 20.000 og 30.000 biler, skriver CNBC. Ifølge NIO-sjef Hsieh har selskapet solgt ut de 10.000 første ES8-modellene, som skal konkurrere mot Tesla Model X.

Elbilen ble lansert i midten av desember i fjor.

– Tesla brøytet vei. Nå skal vi ta dette videre. Vårt mål er å endre mobilitet, sa Padmasree Warrior, som leder den amerikanske delen av NIO, til Wall Street Journal.

Tror ikke Tesla får statsstøtte

NIO har allerede en fordel over Tesla ved at oppstartsbedriften mottar statsstøtte. Hsieh sier til CNBC at Tesla har forsøkt å søke om subsidier fra Kina, men tror ikke det får det.

NIO får rundt 7380 kroner per bil fra de kinesiske myndighetene.

Også andre store bilprodusenter som GM, Volkswagen, BMW og Mercedes ser til elbil-markedet i Kina. Hshieh tror de kan gi dem konkurranse etter hvert.

– Men du kan spørre meg i 2019 og 2020 fordi vi er ikke der ennå. Alle kunngjør biler, men ingen har levert en bil utenom Tesla, sier han. (Vilkår)

Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.