Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Jeg ønsker Tesla alt godt. Jeg synes det er en fantastisk bil og elbiler er viktig. Men selv om det er et strålende produkt, bør de ikke juge, sier Jens Ulltveit-Moe, som er «litt skuffet» over at informasjonen fra Tesla var mangelfull. Foto: Javad Parsa
– Jeg ønsker Tesla alt godt. Jeg synes det er en fantastisk bil og elbiler er viktig. Men selv om det er et strålende produkt, bør de ikke juge, sier Jens Ulltveit-Moe, som er «litt skuffet» over at informasjonen fra Tesla var mangelfull. Foto: Javad Parsa les mer

Jus

– Selv om Tesla er et strålende produkt, bør de ikke juge

Jens Ulltveit-Moe er en av 79 Tesla-eiere som saksøker bilmerket.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Investor og bedriftseier Jens Ulltveit-Moe er en av 79 personer som nå går til massesøksmål mot Tesla. De vil ha prisavslag fordi Tesla hevdet at bilen de kjøpt hadde vanvittige 700 hestekrefter, mens den i praksis hadde under 500.

– Jeg synes Tesla er helt super. Det er den fineste bilen jeg har hatt. Det jeg ikke er så fornøyd med er at de spesifiserte en bil med voldsomme hestekrefter og akselerasjon som den ikke har, fordi batteriene ikke gir nok kraft. Da synes jeg det er greit med et gruppesøksmål for å rette det opp, sier Ulltveit-Moe.

Søksmålet kommer i tillegg til 38 andre Tesla-eiere som ifølge Finansavisen går rettens vei mot elbilprodusenten, samt at 133 kjøpere som fikk erstatning i et forlik i 2016. Advokat Christoffer A. Falkeid i Advokatene Lea, Haavik, Helland og Falkeid representerer saksøkerne.

– Det er samme type sak som endte med forlik sist. Det går på bileffekten og feil i markedsføringen og salgsprosessen. Men jeg vil ikke gå noe nærmere inn på beløp, sier han til DN.

– Jeg har ingen kommentar, sier Teslas norske pressekontakt, Even Sandvold Roland.

Fikk erstatning

  • I desember 2016 fikk 133 kjøpere av Tesla Model S P85D erstatning fra Tesla i et forlik.
  • Bilen var markedsført med 700 hestekrefter, noe som siden ble nedjustert til 469 hestekrefter, fordi batteriene ikke leverte nok kraft.
  • De 133 Tesla-eierne fikk 65.000 kroner i kontantbeløp, eller en kombinasjon av kontantbeløp, oppgraderinger og utstyrspakker.
  • Nå går ytterligere 79 kjøpere til sak, inkludert Jens Ulltveit-Moe, i tillegg til at 38 andre kjøpere går rettens vei.
Vis mer

Raskere enn Porschen

Dette er ikke den første raske bilen Ulltveit-Moe har hatt. Tidligere eide han en Porsche 911 S. Men på tross av at ytelsen ikke er som lovet, mener han akselerasjonen er vanvittig.

– Den er fremdeles raskere enn den fossildrevne Porschen jeg hadde fra før, sier han.

– Har du prøvd å trykke gassen i bunn?

– Ja, det har jeg, men det går veldig raskt inn i ulovlige hastigheter, så man må faktisk passe på farten, sier Ulltveit-Moe.

– Har du savnet hestekreftene som mangler i slike situasjoner eller handler dette om prinsippet?

– Nei, det er prinsippet. Akselerasjonen er allerede veldig bra.

Han sier han gjerne kjøper en Tesla igjen.

– Dette er ikke et surt oppstøt mot bilen, men manglende informasjon, sier han.

Slutt på angsten

Ulltveit-Moe forteller også at han først kjøpte en Nissan Leaf da han vil over fra fossilt drivstoff.

– Den var ikke god nok på vinteren, men denne er en helt fin vinterbil, sier han.

Han forteller at han tidligere hadde «rekkeviddeangst», altså frykt for å ikke nå frem til neste lading, men at Teslaens svært gode rekkevidde gjorde slutt på dette.

– Jeg ønsker Tesla alt godt. Jeg synes det er en fantastisk bil og elbiler er viktig. Men selv om Tesla er et strålende produkt bør, de ikke juge, sier Ulltveit-Moe.

Solgte svært godt

Til sammen er det registrert 1201 nye Tesla Model S P85D i Norge, viser tall fra Teslastats.no. Da forliket var inngått oppfordret forbrukerrettseksperter andre kunder om å kontakte Tesla. Nå har altså til sammen 117 Tesla-eiere tatt ut stevning mot Tesla Motors Norway.

Saken kommer opp for Oslo tingrett i juni i år, og det er satt av seks dager til tvistesaken.

– Forhandles det eller blir det rettssak?

– Det er tatt ut stevning, så hvis vi ikke kommer til et forlik innen da, går det i retten. Jeg vil ikke gi flere detaljer enn det, sier Falkeid.

I 2017 leverte Tesla ut flere biler enn noensinne i Norge, og i desember var Model S på annenplass blant norske bilmodeller, kun slått av Teslas suv Model X. Til sammen ble det registrert 8460 nye Tesla i Norge i fjor. Det er en økning på 143 prosent fra året før.(Vilkår)

Jens Ulltveit-Moe Tesla Even Sandvold Roland Haavik Elbiler Jus
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.