Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Vi vil vurdere å merke begrene tydeligere fremover, sier administrerende direktør Bernt Myrdahl i Q-Meieriene. Her sammen med meierisjef Lillian Solberg Findalen. Bildet ble tatt i 2015 da Q-meieriene saksøkte Fjordland for å etterligne Skyr-begrene. Foto: Per Ståle Bugjerde
– Vi vil vurdere å merke begrene tydeligere fremover, sier administrerende direktør Bernt Myrdahl i Q-Meieriene. Her sammen med meierisjef Lillian Solberg Findalen. Bildet ble tatt i 2015 da Q-meieriene saksøkte Fjordland for å etterligne Skyr-begrene. Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Industri

Q-meieriene provoserer islending

Q-meieriene vil kalle Skyr-yoghurten for «original islandsk yoghurt». Det faller i dårlig jord hos en islending med USA-suksess.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Før het de bare «Skyr». Så la Q-meieriene til undertittelen «original islandsk yoghurt». Med det terget de på seg det som trolig er verdens største produsent av islandsk Skyr-yoghurt, amerikanske The Icelandic Milk and Skyr Corporation, startet av islandske Sigurdur Kjartan Hilmarsson.

Etter innsigelse fra islendingens norske advokat må Patentstyret nå vurdere om Q-meieriene kan beholde sitt nyregistrerte varemerke «Skyr original islandsk yoghurt», eller om merket delvis må slettes. Undertittelen er allerede i bruk på Skyr-yoghurter landet over.

Islendingen Sigurdur Kjartan Hilmarsson flyttet til USA for å studere på universitetet Columbia i New York, og begynte å lage skyr på kjøkkenet etter morens oppskrift fordi han savnet det hjemmefra. Forrige uke solgte han sitt Skyr-selskap til Lactalis, et av verdens største selskaper i meieribransjen, for en sum som ryktes å være over to milliarder kroner.
Med høyt proteininnhold og skandinavisk estetikk ble merket «Siggi's» oppdaget av den amerikanske supermarkedkjeden Whole Foods i 2007. Nå har eierselskapet protestert på at norske Skyr kalles «original islandsk yoghurt». Foto: Siggi´s

Islendingen mener at undertittelen både er villedende og at den ikke har nok særpreg til å tilfredsstille kravene som stilles for godkjennelse av varemerker.

«Teksten er ikke til å ta feil av», skriver islendingens norske advokat, Solvår Winnie Finnanger hos Tandberg Innovation, til Patentstyret i innsigelsen. «Det vil være nærliggende å tro at en ikke uvesentlig del vil oppfatte dette som om at yoghurten – Skyren – faktisk er laget på Island».

«Vurderer å bli tydeligere»

Det er den nemlig ikke. Men administrerende direktør Bent Myrdal i Q-meieriene er klar på at Skyr kan kalles islandsk, selv om produksjonen skjer ved meieriene i Gausdal og på Jæren.

Q-meieriene

  • Eid av Kavli-stiftelsen, som etablerte Q-meieriene i 2000 etter oppkjøp av meierier på Jæren og Gausdal.
  • Har økt omsetningen jevnt siden den gang, og ligger i dag på rundt 1,3 milliarder kroner i årlig omsetning – hakk i hæl på konkurrenten Synnøve Finden, som omsatte for 1,4 milliarder kroner i 2016. Til sammenligning omsatte Tine for 18,4 milliarder samme år.
Vis mer

– Jeg forstår ikke reaksjonen. Skyr lages på en islandsk oppskrift som vi har fått rettigheter til gjennom en lisensavtale med meierisamvirket Mjólkursamsalan på Island, og vi bruker en yoghurtkultur fra langt tilbake som er hentet fra Island. Det er denne spesielle kulturen som er produktet. Derfor kaller vi den original islandsk yoghurt, sier han.

På epost utdyper han at Q-meieriene på sine nettsider opplyser om at Skyr lages på norsk melk.

– Vi vil vurdere å merke begrene tydeligere med dette fremover, skriver Myrdal.

Solgt for milliardbeløp

Bak Q-meierienes motstander står et islandsk forretningseventyr: «Siggi», eller Sigurdur Kjartan Hilmarsson, dro til New York i tyveårene for ta en MBA ved Columbia University. På kjøkkenet hjemme begynte han å lage skyr etter en oppskrift moren fakset ham fra Island. Han sluttet i Wall Street-jobben hos Deloitte noen år senere, da han så at hobbyprosjektet på kjøkkenet kunne bli noe større.

I 2007 fikk han en telefon fra supermarkedkjeden Whole Foods, som skulle gi Hilmarsson det store gjennombruddet. Siden har skyr-salget gått til himmels. Siggi's skal nå være til salgs i rundt 25.000 butikker over hele USA og omsetningen er ventet å runde 200 millioner dollar i år, eller over 1,6 milliarder norske kroner.

Slik så Skyr-begeret ut før den nye undertittelen. Foto: Espen Braata
Slik ser Skyr-begrene ut i dag, med undertittelen «original islandsk yoghurt» - selv om Skyr lages i Gausdal og på Jæren. Foto: Per Ståle Bugjerde

I høst gikk ryktene om oppkjøpsforhandlinger, og forrige uke solgte Hilmarsson selskapet til et av verdens største meieriselskaper, Lactalis. Kjøpesummen skal være over to milliarder kroner. I pressemeldingen uttalte Hilmarsson at «våre kjerneverdier med ren ingrediensliste og mindre sukker blir den samme. Forbrukere over hele verden forsøker å redusere sukkerinntaket, så våre produkter er relevante på global basis».

I Norge har islendingen så langt ikke vist seg, selv om selskapet hans registrerte varemerket «Siggi's» i Norge i 2013 og sendte inn en ny varemerkesøknad i oktober 2017.

DN har vært i kontakt med The Icelandic Milk and Skyr Corporation og selskapets norske advokat, som ikke ønsket å uttale seg.

I norske butikkhyller er Q-meieriene fortsatt alene om å tilby det islandske yoghurtproduktet. Det til tross for at Skyr-produktene kan nærme seg en omsetning på 300 millioner årlig i år, hvis veksten fortsetter. Den proteinrike produktserien har de siste årene dratt lasset for Q-meieriene, og i 2016 sto Skyr-salget alene for nesten en femtedel av Q-meierienes omsetning.

Q-meieriene har voktet gullgruven med skjold og sverd: I 2014 saksøkte de Tine-eide Fjordland etter lanseringen av nye Yoplait-yoghurtbegre, som Q-meieriene mente lignet for mye på Skyr-begrene. Den gang vant Fjordland.

Det er usikkert hva som blir konsekvensene hvis Sigurd Hilmarsson vinner innsigelsessaken mot Q-meieriene, fordi meieriet allerede har registrert ordet «skyr» alene som varemerke. Det er det viktigste for Q-meieriene, mener Myrdal:

– Underteksten «original islandsk yoghurt», som beskriver produktet, kan vi jo benytte selv om den ikke er registrert som et varemerke. Foreløpig ser dette ut som en lite dramatisk sak, men vi er jo nødt til å forsvare varemerkene våre.(Vilkår)

Industri
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.