Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Direktør Thomas Wilhelmsen i rederiet Wilh. Wilhelmsen på DNBs industrikonferanse. Foto: Fartein Rudjord
Direktør Thomas Wilhelmsen i rederiet Wilh. Wilhelmsen på DNBs industrikonferanse. Foto: Fartein Rudjord les mer

Teknologi

– Jeg tror ikke du overlever i denne bransjen hvis du er altfor konservativ

Direktør Thomas Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen-gruppen jobber med å utvikle løsninger for shippingvirksomhet basert på ny teknologi.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Til årets industrikonferanse arrangert av DNB var administrerende direktør Thomas Wilhelmsen i Wilh. Wilhelmsen-gruppen invitert for å snakke om mulighetene som finnes med teknologiske nyvinninger.

«Overlever ikke hvis du er altfor konservativ»

– Å forme den maritime industrien er vår visjon og da må vi ligge i forkant av utviklingen, sier direktør Wilhelmsen.

Han forteller at mange ser på rederiet hans, som er et av Norges eldste, som konservativt.

– Det er en påstand jeg sterkt vil utfordre. Jeg tror ikke du overlever i denne bransjen hvis du er altfor konservativ, påpeker han.

Wilhelmsen har nylig satt i gang prosjektet «digital shipping lab», som er et verksted for å utvikle verktøy til shippingvirksomheten og rederier ved å bruke teknologi.

Tester droner

Han trekker frem at det selskapet kan gjøre med teknologi i dag, definitivt ikke var mulig for få år siden.

Thomas Wilhelmsen

Alder: 43

Stilling: Konsernsjef i Wilh. Wilhelmsen

Bakgrunn: Økonomiutdannelse fra Heriot-Watt University i Skottland og IMD i Sveits. Overtok jobben som konsernsjef i familierederiet etter faren Wilhelm Wilhelmsen for syv år siden. Er valgt som én av Young Global Leaders hos World Economic Forum i Sveits.

Vis mer

– Vi ser nå på 3D-printing for å kunne printe ut reservedeler til våre kunder. Det vil kunne kutte leveringstiden, redusere kostnader og øke effektiviteten. Vi tester også droner, og bruker og kjører nå piloter for å levere ting ut til skipene ved bruk av droner.

Også sensorteknologi er noe rederiet nylig har begynt å bruke.

– Forrige uke sendte vi ute første skip med sensorteknologi i fortøyningslinene. Det sender informasjon hjem til reder om tilstanden på tauverket. Det er selvfølgelig viktig fra et sikkerhetsperspektiv da det er farlig hvis tauverket ryker. Men det er også en måte å ha kontroll på tilstanden, slik at man kan bytte og vedlikeholde tau på en måte som ikke var mulig tidligere, forteller direktøren.

«Kapitalisere med teknologiløsninger»

Wilhelmsen tror derimot ikke at det kommer en fremtid der rederiet ikke driver med skip.

– Vi er ikke et teknologiselskap, men en bruker av teknologi. Vi har et nedslagsfelt vi tror vi kan kapitalisere med teknologiløsninger som settes sammen i en pakke for kundene. Vår jobb er å ta i bruk løsningene og verktøyene som er der ute. Vi tar teknologi som er utviklet for andre hensikter og bruker det inn i vårt nettverk og inn mot våre kunder, sier han.

– Vi utvikler ikke droner, men vi er av de første som prøver å bruke droner innenfor vår leveransemodell, legger Wilhelmsen til. (Vilkår)

Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.