Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ford Mustang Bullitt vises frem på den store bilmessen som pågår i Detroit. Men særlig internasjonalt er det elbiler og lavutslippsbiler som etterspørres. Foto: Jewl Samad/AFP/NTB Scanpix
Ford Mustang Bullitt vises frem på den store bilmessen som pågår i Detroit. Men særlig internasjonalt er det elbiler og lavutslippsbiler som etterspørres. Foto: Jewl Samad/AFP/NTB Scanpix les mer

Motor

Bilsalget i USA faller

For første gang siden finanskrisen faller bilsalget i USA. Nå varsler også de amerikanske gigantene Ford og General Motors at det blir enda verre fremover.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

2015 var et rekordår, og i 2016 ble det solgt rekordmange 17,6 millioner personbiler i USA. Men tallene for 2017 endte på 17,2 millioner enheter, en nedgang på 400.000 biler eller knapt to prosent. Salget dabbet for alvor av mot slutten av 2017, og fallet er ventet å fortsette i 2018.

De tre store amerikanske bilprodusentene – Ford, GM og Chrysler – var alle i praksis konkurs etter finanskrisen i 2008/09, og de måtte berges av staten. De siste årene har vært gode, med økende salg og gode resultater.

Resultatvarsel fra Ford og GM

Midt under den store bilmessen i Detroit varsler nå Ford og General Motors (GM) at 2018 blir vanskelig.

De amerikanske bilprodusentene ligger teknologisk etter konkurrentene i Asia og Europa, blant annet på elbiler, og sliter også på det internasjonale markedet. GM og Ford varsler nå at de må gjøre enorme teknologiske investeringer i år, til store kostnader, for å holde tritt med konkurrentene.

Selv om den amerikanske økonomien går bra, arbeidsledigheten er rekordlav og skattekutt er i vente for mange, regner bilbransjen altså med at 2018 blir dårligere enn 2017.

– Vi snakker her om en trend. Vanligvis er det troen på egen økonomi og om man har jobb som er avgjørende for bilkjøp, sier Anders Hovde, seniorrådgiver hos Kantar TNS og ekspert på bilindustrien.

Hovedårsaken til pessimismen i USA er forventningen om at den amerikanske sentralbanken – Federal Reserve – vil sette opp rentene i år.

– I år vil mange forbrukere få bedre råd på grunn av lønnsøkninger og skattereformen. Dette vil gjøre at økonomien som helhet vil vokse og holde salget oppe på et bra nivå, selv om Fed setter opp rentene, sier Mustafa Mohatarem, sjeføkonom hos General Motors til Financial Times, som påpeker at nedgangen kommer fra et historisk høyt nivå.

Alle de tre store amerikanske bilprodusentene melder om nedgang i 2017. Verst gikk det for den minste av de tre, Chrysler som nå har gått sammen med italienske Fiat, og som hadde en salgsnedgang på åtte prosent. Japanske Toyota, som er nummer tre på salgsstatistikken, melder også om dårligere salg. Japanske Honda, Nissan og Subaru økte salget i USA i fjor. Det samme gjorde tyske Volkswagen, tross den store utslippsskandalen i USA.

Både GM og Toyota tror nå at bilsalget i USA vil ende på godt under 17 millioner enheter i 2018, men at de håper det tar seg opp igjen i 2019.

Alle ser til Kina

Det er snart ti år siden USA ble forbikjørt av Kina, som nå er verdens desidert største bilmarked med 27,6 millioner solgte personbiler i 2017. Veksten i Kina og andre fremvoksende økonomier som India er ventet å fortsette.

– Kina er verdens hurtigst voksende bilmarked og nøkkelen til suksess globalt, sier Hovde.

Han sier kinesiske bilkjøpere er veldig åpne for ny teknologi, som elbiler, hydrogenbiler og selvkjørende biler. De store amerikanske bilprodusentene sliter med endringsevne og endringsvilje, særlig når det gjelder lavutslipps- og nullutslippsbiler, delvis også fordi dette er noe amerikanske bilkjøpere er veldig lite opptatt av. Hovde sier europeiske bilkjøpere ligger et sted mellom amerikanerne og asiatene med hensyn til å sette pris på ny teknologi.

Bilsalget i Europa steg med 3,3 prosent i 2017, til tross for en svak slutt på året. Storbritannia var det eneste større markedet i Europa som noterte seg for nedgang, hovedsakelig på grunn av usikkerhet rundt nye dieselavgifter og fall i forbrukertilliten knyttet til brexit.

– Jeg ser ikke noen pessimisme i bilmarkedet globalt, sier Hovde.

BMI Research mener det globale bilsalget vil øke med 3,6 prosent i 2018, ledet an av en vekst i Asia på 4,7 prosent. Japan og Russland er blant landene som vil få den kraftigste veksten i år, mens veksten i Kina er ventet å flate noe ut.

Bilsalget i Norge var i 2017 rekordhøyt, med rundt 157.000 solgte personbiler.

– Vi har ikke sett noe lignende siden jappetiden, sier Hovde.(Vilkår)

Ford Asia GM Detroit USA Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.