Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Den menneskelignende roboten var av typen «Pepper», som er utviklet i Japan av Softbank. De ansatte i Margiotta-butikken bestemte seg imidlertid for å kalle sin nye kollega for Fabio, og flere ansatte ble knyttet til roboten, som fikk sparken etter bare en uke på jobb. Foto: BENOIT TESSIER/Reuters/NTB scanpix
Den menneskelignende roboten var av typen «Pepper», som er utviklet i Japan av Softbank. De ansatte i Margiotta-butikken bestemte seg imidlertid for å kalle sin nye kollega for Fabio, og flere ansatte ble knyttet til roboten, som fikk sparken etter bare en uke på jobb. Foto: BENOIT TESSIER/Reuters/NTB scanpix les mer

Teknologi

Robot ansatt som butikkmedarbeider – fikk sparken etter én uke

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det har vært skrevet mye om at roboter vil overta mange av jobbene våre. Google og McKinsey hevdet nylig at kjedelige, farlige og forurensende jobber vil forsvinne og overtas av maskiner.

Mange har også kommet med advarsler om hva fremveksten av roboter og kunstig intelligens vil innebære. Grunnlegger av den japanske telekomgiganten Softbank, Masayoshi Son, advarer om at det vil være like mange superintelligente roboter som mennesker på kloden om 30 år, og at mange vil være smartere enn mennesker.

I fjor sommer advarte Tesla-gründer Elon Musk om at kunstig intelligens utgjør en reell eksistensiell trussel for menneskeheten. For den uttalelsen havnet han i åpen krangel med Facebook-gründer Mark Zuckerberg som hevdet Musk har begrenset forståelse.

Gikk bra i begynnelsen

Hvem som har rett vil nok bare tiden vise, men «ansettelsen» av en robot som servicepersonale i den skotske matvarebutikken Margiottas filial i Edinburgh var i hvert fall ingen trussel for jobbene til de ansatte.

Den menneskelignende roboten var av typen «Pepper», som er utviklet i Japan av Softbank. De ansatte i Margiotta-butikken bestemte seg imidlertid for å kalle sin nye kollega for Fabio.

Det lokale universitetet Heriot-Watt i Edinburgh var ansvarlig for programmeringen av Fabio, blant annet med hvor hundrevis av varer i butikken befinner seg, samt for å holde i gang samtaler med kundene, skriver The Telegraph.

I begynnelsen gikk det bra for Fabio, som sjarmerte kunder med hilsener som «hei nydelige du», spøkefulle «high fives», vitser og tilbud om klemmer. Men snart viste det seg at Fabio ikke var den mest hjelpsomme i butikken, men mer en inkompetent idiot som snarere skremte bort kunder. For så fort Fabio fikk konkrete spørsmål som handlet om jobben, som for eksempel «hvor finner jeg øl?», så fikk kundene til svar «i alkoholavdelingen» – uten noen nærmere forklaring.

– Ikke som vi hadde håpet

– Fabio ga bare veldig generelle beskrivelser, som for eksempel «osten er i et kjøleskap», som ikke var til stor hjelp. Dessverre gjorde ikke Fabio en like god jobb som vi hadde håpet, det virket faktisk som mennesker forsøkte å unnvike Fabio, sier Luisa Margiotta, som er datteren til butikkens eier Franco Margiotta, til BBC.

Fabio ble etter hvert omplassert til en annen avdeling i butikken for å dele ut gratis smaksprøver, men heller ikke det ble noen suksess. I løpet av 15 minutter klarte Fabio bare å dele ut to smaksprøver, mens en menneskelig ansatt klarte 12 på samme tid.

Så allerede etter en uke hadde butikkeier Franco fått nok og besluttet at Fabio ikke fikk fortsette. Da Fabio fikk beskjeden kikket den opp på sin sjef og spurte «er du sint?». En av de ansatte i butikken begynte å gråte da Fabio fikk sparken.

– En ting vi ikke forventet var at de som jobbet i butikken ble ganske knyttet til den, sier professor Oliver Lemon ved Heriot-Watt-universitetet til BBC.(Vilkår)

Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.