Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– I et arbeidsliv som går mot mer automatisering og digitalisering, spiller de ansattes personlige egenskaper en stadig større rolle, sier konsernsjef i ManpowerGroup Norge, Maalfrid Brath. Foto: Luca Kleve-Ruud
– I et arbeidsliv som går mot mer automatisering og digitalisering, spiller de ansattes personlige egenskaper en stadig større rolle, sier konsernsjef i ManpowerGroup Norge, Maalfrid Brath. Foto: Luca Kleve-Ruud les mer

Arbeidsliv

– Veldig interessant å se at arbeidsgivere i «harde» fag jakter på ansatte med «myke» egenskaper – og omvendt

Arbeidsgiverne vil fremover se spesielt etter ansatte med tre viktige egenskaper, ifølge ny global undersøkelse.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

ManpowerGroup spurte 20.000 arbeidsgivere i 42 land, deriblant Norge, om hvordan digitalisering vil påvirke deres hverdag de neste to årene. Blant annet svarer de på hvilke egenskaper som er viktigst i det digitale arbeidslivet.

Konklusjonen er tydelig: De tre viktigste egenskapene arbeidsgivere ser etter er kommunikasjon, samarbeidsevner og problemløsning.

– Det er veldig interessant å se at arbeidsgivere i «harde» fag jakter på ansatte med «myke» egenskaper – og omvendt. Arbeidsgivere i «myke» fag sier de helst vil ha ansatte med «harde» kunnskaper, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.

Hun peker blant annet på at hele 65 prosent av arbeidsgivere som planlegger å ansette flere folk innen it oppgir at kommunikasjonsferdigheter er egenskapen de setter mest pris på. Årsaken er at it ikke lenger er en egen silo i selskapene, men en integrert og viktig del av hele forretningsutviklingen på tvers av avdelinger. Dermed er det behov for gode kommunikasjonsferdigheter.

Flere jobber blir skapt enn jobber som forsvinner

– I et arbeidsliv som går mot mer automatisering og digitalisering, spiller de ansattes personlige egenskaper en stadig større rolle. Det hjelper ikke å være god i teknologi hvis man ikke skjønner hvordan mennesker skal bruke og utvikle denne teknologien, sier Brath.

Hun peker også på at digitaliseringen ifølge undersøkelsen er mindre skremmende enn mange har trodd.

– Det har vært mye snakk om at digitalisering og robotisering vil gi store jobbkutt. Men vår undersøkelse viser tvert imot at denne utviklingen vil føre til at det skapes flere jobber enn antall jobber som forsvinner, sier Maalfrid Brath.

Norske arbeidsgivere skiller seg ikke veldig ut i svarene sine, men Brath ser ett trekk:

– Vi ser at norske arbeidsgivere er litt mer pessimistiske til hvordan digitaliseringen vil påvirke hverdagen deres enn arbeidsgivere i de fleste andre land, men det er ikke store utslag her, sier hun.

Robot fikk sparken

Det har vært skrevet mye om at roboter vil overta mange av jobbene våre. Google og McKinsey hevdet nylig at kjedelige, farlige og forurensende jobber vil forsvinne og overtas av maskiner.

Mange har også kommet med advarsler om hva fremveksten av roboter og kunstig intelligens vil innebære. Grunnlegger av den japanske telekomgiganten Softbank, Masayoshi Son, advarer om at det vil være like mange superintelligente roboter som mennesker på kloden om 30 år, og at mange vil være smartere enn mennesker.

«Ansettelsen» av en menneskelignende robot som servicepersonale i den skotske matvarebutikken Margiottas filial i Edinburgh var i hvert fall ingen trussel for jobbene til de ansatte:

Det lokale universitetet Heriot-Watt i Edinburgh var ansvarlig for programmeringen av roboten Fabio, blant annet fikk han vite hvor hundrevis av varer i butikken befant seg. I tillegg skulle han holde i gang samtaler med kundene.

Snart viste det seg at imidlertid at Fabio ikke var den mest hjelpsomme i butikken, men mer en inkompetent idiot som snarere skremte bort kunder.

Allerede etter en uke fikk roboten sparken av butikkeieren.

– Den kan ikke erstattes av kunstig intelligens

– Roboter blir smartere og smartere, det er det ingen tvil om. Men vi trenger også ansatte med mellommenneskelige egenskaper, sier Maalfrid Brath.

Teamleder Tim Rosenkilde i omstillings- og rekrutteringsselskapet Impact er enig:

– Mellommenneskelige egenskaper har alltid vært viktige i arbeidslivet, det er bare at nå synes det i langt større grad om du lykkes med det, sier han.

– Digitaliseringen vil i økende grad gi anledning til umiddelbar feedback og rangering i møte med andre mennesker. Der digitaliseringen får innpass, vil også feedback og rangering ta plass, legger han til.

Når roboter overtar stadig flere arbeidsoppgaver, er den mellommenneskelige dialogen det viktigste bidraget mennesker har igjen – den kan ikke erstattes av kunstig intelligens, påpeker Rosenkilde.

– Vår rolle vil i større grad være som observatører, problemløsere, lyttere og rådgivere. Møtet mellom mennesker vil derfor i langt større grad enn tidligere være en viktig arena for å vurdere om vi gjør en god jobb, sier han.(Vilkår)

Karriere Fremtidens arbeidsliv Digitalisering Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.