Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Harley Davidson LiveWire var et forsøk på om elektrisk motorsykkel kunne være en god idé. I 2019 kommer den elektriske Harleyen for salg. Foto: Lucas Jackson/Reuters/NTB Scanpix
Harley Davidson LiveWire var et forsøk på om elektrisk motorsykkel kunne være en god idé. I 2019 kommer den elektriske Harleyen for salg. Foto: Lucas Jackson/Reuters/NTB Scanpix les mer

Motor

Harley Davidson vil bli verdensledende på elektriske motorsykler

Hvem hadde trodd at Harley Davidson skulle bli av de første til å bygge en lydløs elektrisk motorsykkel?

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I Norge har elbiler slått an, og verden er så vidt i gang med å komme etter. Også tungtransporten er i ferd med å få elektriske alternativer, slik som Teslas Semi som skal komme på markedet neste år. Elsykler er også utbredt, men elektriske motorsykler er det ikke ofte man ser.

Og når en modell først skal settes i produksjon, er det fra uventet hold. Et merke som har bygget opp sitt image på massiv lyd, motorvibrasjoner, eksos og oljelukt, amerikanske Harley Davidson, er nemlig av de første tradisjonelle motorsykkelprodusentene som har bekreftet at de skal starte med produksjon av en elektrisk modell.

– Dere har hørt oss snakke om «Project LiveWire», det er et aktivt prosjekt som vi forbereder å komme på markedet med i løpet av 18 måneder, sa Matt Levatich, sjefen for Harley-Davidson, under selskapets resultatfremleggelse i forrige uke.

Testet markedet

«Project LiveWire» ble satt i gang i 2010 og resulterte i en prototyp av en elektrisk motorsykkel for å lodde stemningen for elektrisk fremdrift i markedet. Selskapet skal i årene fremover bruke mellom 25 til 50 millioner dollar årlig på teknologi for elektriske motorsykler. Målet er å bli verdensledende på elektriske motorsykler.

– Det mest forbløffende med dette prosjektet var den generelle appellen produktet ga. Det gjorde oss sikre på at elektriske motorsykler har bred appell. Disse syklene skal eksistere side om side med eksisterende Harleyer, så vel som at de skal skape ny interesse for motorsykler, sa Levatich.

En av dem som har kjørt den første versjonen av Harleys elektriske motorsykkel, er Stig-Roar Martinsen, redaktør i motorsykkelbladet Bike.

– Er dette liv laga?

– Ja, for så vidt. Det er en spennende sykkel. Men det er en stor kundemasse som må omvendes. Jeg tror de satser veldig på å tiltrekke seg yngre kunder. Det viktigste for Harley selv er at de må få folk til å prøve en elektrisk motorsykkel. Det er selvsagt en del ulemper, med rekkevidde og ikke minst lyd, sier Martinsen.

Voksende marked

Beslutningen om å sette den i produksjon kommer i et marked som er svært lite, men voksende. Ifølge Bloomberg har en markedsundersøkelse fra TechNavio spådd en vekst på 45 prosent for elektriske motorsykler innen 2020. Samtidig faller markedet for motorsykler på det amerikanske markedet med 6,5 prosent i fjerde kvartal i 2017.

Det norske salget av tunge motorsykler var i fjor opp ti prosent, etter at regjeringen fjernet mye av avgiftene på hestekrefter på de tunge motorsyklene.

– Det har vært bra de siste to-tre årene, med oppgang hvert år. Det er en miljøprofil inne i bildet, sier Martinsen.

I tillegg til spesialmerker som Zero Motorcycles som allerede bygger elektriske motorsykler, er det blant de tradisjonelle motorsykkelprodusentene kun KTM som har en elektrisk modell blant sine sykler, mens BMW har en elektrisk scooter.

I bransjen møter initiativet en blandet mottagelse.

– Jeg har på følelsen at den blir tatt vel imot av publikum, og nye kunder, noe Harley virkelig trenger, men neppe av folk som normalt sett kjører Harley, sier Alan Stulberg, fra Revival Motorcycles.

– Jeg tror ikke dette er en vei fremover for Harley. Teknologi-investeringen blir finansiert av en døende bedrift, og de starter helt fra grunnen av, sier Kevin Tynan, analytiker for bilindustrien i Bloomberg Intelligence.(Vilkår)

Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.