Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Datasystemene til Oslo Market Solutions, som leverer kursdata, fikk så stor pågang tirsdag at de kollapset. Foto: Gunnar Lier
Datasystemene til Oslo Market Solutions, som leverer kursdata, fikk så stor pågang tirsdag at de kollapset. Foto: Gunnar Lier les mer

Teknologi

Datakrasj for børskursene

Børsselskapet som leverer aksjekursene for Oslo Børs klarte ikke å håndtere den store pågangen da børsfallet fortsatte tirsdag.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det blinket rødt fra skjermene fra start på Oslo Børs tirsdag, da nesten alle de noterte selskapene fortsatte nedturen.

Men etter under en time, var det slutt på blinkingen. Da ble pågangen nemlig for stor for datasystemene til Oslo Market Solutions, selskapet som eies av Oslo Børs VPS Holding som leverer kursdata.

Mens de profesjonelle kundene, meglerhus og banker, er prioriterte kunder og kunne fortsette å følge nedturen i såkalt sanntid, ble andre, som banknettsider og finansmedier hindret fra å følge tett med på nedturen.

– Det er selvfølgelig ikke holdbart. I en situasjon der markedet beveger seg skal det være kursdata tilgjengelig, sa kommunikasjonsdirektør Per Eikrem i Oslo Børs.

«Det her skal ikke skje»

Dagens Næringslivs egen tjeneste DN Investor var uten oppdaterte tall for hovedindeksen på Oslo Børs i mer enn fire timer, fra om lag 09:40 til 14:00.

– Det her skal ikke skje, og da må vi bare prøve å gjøre vårt for at det ryddes opp i, sier Eikrem, som påpeker at hverken leverandøren eller brukerne var fornøyd tirsdag.

En av kundene som ble rammet, var Sbanken, tidligere Skandiabanken.

– Det er en treghet for øyeblikket. Det er veldig uheldig for kundene, og det var en dårlig dag å bli utsatt for det på, sier leder for merkevare og kommunikasjon Leif-Kjartan Bjørsvik i Sbanken.

– Det eneste vi kan gjøre nå, er å informere våre kunder om det og håpe feilen blir fikset så fort som mulig, la han til.

Ødela handler

Nettmegleren Nordnet hadde sine egne problemer da pågangen kom tirsdag morgen.

– Det var veldig mange kunder som logget inn, som ville følge porteføljene sine og legge inn ordre rundt børsåpning. Det var så stor pågang og så høyt trykk at vi fikk problemer med kapasiteten, sier Norge-sjef Anders Skar i Nordnet.

Han opplyser at meglerhuset har fått flere meldinger enn normalt om at kunder ikke har fått gjennomført handler.

– Dette er det verste som skjer. Dette er butikken vår og vi vil at den skal være åpen for kundene.

Kunne ringe til meglerbordet

– Har dere et juridisk ansvar for at kundene skal kunne komme inn i systemet?

– Vi driver en digital butikk, så det er vanskelig å garantere 100 prosent oppetid, selv om vi gjennom de siste årene har 99,7 prosent oppetid. Men det er tilfeller hvor det blir tekniske problemer. I våre forretningsvilkår har vi at vi ikke nødvendigvis blir erstatningspliktig selv om siden er nede i noen minutter.

Han understreket at kundene alternativt kan ringe til meglerhusets meglerbord for å legge inn ordre.

– Det blir naturligvis lengre kø på å komme gjennom til et meglerbord når det er et så høyt trykk. Men tanken er at du alltid skal ha mulighet til å legge inn ordre, også når det er tekniske problemer, sa Skar.(Vilkår)

Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.