Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Dette legger hodejegerne merke til

Hege Marie Norheim, seniorrådgiver i Spencer Stuart, holdt foredrag om rekruttering og sammensetning av team ved First Academy tirsdag. Foto: Elin Høyland
Hege Marie Norheim, seniorrådgiver i Spencer Stuart, holdt foredrag om rekruttering og sammensetning av team ved First Academy tirsdag. Foto: Elin Høyland les mer

Arbeidsliv

– Det handler ikke bare om hva du gjør og hvem du kjenner, men hvem som vet hva du gjør

Du behøver ikke å stikke deg frem som leder. Er du dyktig nok, vet hodejegerne godt hvem du er.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vi er på jakt etter ledere som har et lederkall, som er genuint opptatt av å få til ting gjennom andre. Ledere som drives av det de skaper, ikke av å stå på scenen, sier seniorrådgiver Hege Marie Norheim i lederutviklings- og lederrekrutteringsselskapet Spencer Stuart.

Norheim, som også har bakgrunn som statssekretær og direktør i Hydro og Statoil, holdt et innlegg på First Academy i Oslo tirsdag, rådgivningsselskapet First House' nye todagersprogram for unge ledere.

I alt 35 unge ledere under 40 år deltok, der målet var å lære mer om hva som skjer i maktens korridorer, og om hvordan de kan påvirke politiske beslutningsprosesser.

Her fikk de også vite hvordan de kan bli «snappet opp» av hodejegere. Å gjøre seg synlige gjennom ulike lederkåringer er absolutt ikke nødvendig for å bli sett, understreket Hege Marie Norheim.

– Vi finner de flinkeste, selv om de ikke stikker seg frem. Norge er et lite land og vi har et stort nettverk. Har du levert godt der du er, da får vi vite om det av folk som kjenner deg. Og har det vært mye konflikt rundt deg, da får vi høre det også, sa hun.

– Det handler ikke bare om hva du gjør og hvem du kjenner, men hvem som vet hva du gjør, understreker Norheim.

– Hva er dine beste råd til unge ledere i dag?

– Vær tålmodig og ha integriteten din i behold. Du må tro på det du gjør og stå for det. I tillegg handler det ikke om å få rett hver gang, men å få folk med seg. Du må også være i interessert i å utvikle deg videre, sier hun.

Effektive team

På den avsluttende samlingen tirsdag fikk de unge lederne også vite hvordan man kan bygge opp et «superteam». Hodejeger Norheim har lang erfaring i å sette sammen gode ledergrupper, men det er ikke slik at det finnes rette og gale svar, understreker hun.

Hvordan en gruppe bør settes sammen avhenger av kompleksiteten i de oppgavene man skal utføre.

– I de aller fleste tilfeller er det slik at man trenger mangfold i teamet, personer med ulike styrker som kan spille hverandre gode. Men i en bedrift hvor man har en klar oppgave med lav kompleksitet kan det tvert imot være mer effektivt med et team der folk ligner hverandre, sier hun.

Med mangfold mener Norheim «forskjellighet».

– Det ligger en verdi i å omgi seg med og oppsøke folk som er annerledes enn seg selv, folk som er uenige med deg. Du skal ikke nødvendigvis bli enig med dem, men være nysgjerrig på andres synspunkter. Da tar man som regel bedre beslutninger enn når man bygger opp et team der alle tenker det samme som deg, sier hun.

Fulltegnet

Partner Cecilie Ditlev-Simonsen i First House tok initiativet til First Academy fordi hun hadde inntrykk av at mange unge ledere kan for lite om politikk, media og finansmarkedet til å lykkes som toppledere på sikt.

Dét inntrykket fikk hun bekreftet i en fersk undersøkelse som Ipsos gjennomførte for First House.

Partner i First House Cecilie Ditlev-Simonsen. Foto: Elin Høyland

Her kom det frem at ni av ti unge ledere mener kunnskap om eksterne rammebetingelser som påvirker bedriften eller bransjen de jobber i er viktig for å lykkes. Men samtidig svarer én av tre av de kan for lite om politikk, mens 34 prosent sier de kan for lite om finansmarkedet og 21 prosent sier de har for lav kunnskap om media.

– Bedriftene tilbyr opplæring i ledelse og bransjespesifikke temaer, men politikk og andre rammebetingelser som påvirker næringslivet er gjerne ikke en del av bedriftenes opplæringsprogram, sier Ditlev-Simonsen.

Hun opplyser at akademiet ble fulltegnet med én gang, og at foredragsholdere fra både politikk, næringsliv og media villige har stilt opp gratis for å dele sin innsikt med de unge lederne over to samlinger.(Vilkår)

Karriere Ledelse First House Spencer Stuart Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.