Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Siv Bayegan (til høyre), forretningsleder for moderne tjenester i Telenor og Bjørn Ivar Moen (til venstre), leder for Mobil i Telenor lanserte tirsdag en ny trygghetstjeneste og en ny datastruktur for Telenors privatkunder. Her i selskap med Gunnar Ugland, leder for Telenors sikkerhetssenter (TSOC). Foto: Javad Parsa
Siv Bayegan (til høyre), forretningsleder for moderne tjenester i Telenor og Bjørn Ivar Moen (til venstre), leder for Mobil i Telenor lanserte tirsdag en ny trygghetstjeneste og en ny datastruktur for Telenors privatkunder. Her i selskap med Gunnar Ugland, leder for Telenors sikkerhetssenter (TSOC). Foto: Javad Parsa les mer

Telekom

Telenor vil trygge abonnentene mot id-tyveri

Lanserer ny trygghetstjeneste samtidig som de reviderer abonnementsporteføljen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Telenor Mobil lanserer i dag en ny tjeneste som skal trygge kundene mot id-tyveri.

– Vi ser at det dessverre er et behov for dette. Det er rundt 150.000 tilfeller av id-tyveri i Norge årlig og mange vet ikke hvordan de skal håndtere et id-tyveri når det skjer, sier Bjørn Ivar Moen, leder for Telenor Mobil i Norge.

Telenor-sjefen har selv vært utsatt for forsøk på dette tidligere. I vinterferieuken for et par år siden hadde uvedkommende bestilt oppbevaring av posten på Moens vegne. Samtidig hadde de bestilt et nytt betalingskort og pin-kode i hans navn. Da kortet var sendt i posten opphevet de oppbevaringen slik at posten kom i postkassen igjen før Moen var tilbake fra vinterferie og de kunne ta ut kortet og pin-koden og bruke det som de ville.

– Heldigvis reagerte jeg på bekreftelsen fra Posten om bestilling av oppbevaring, så vi unngikk en kjedelig situasjon, men det kunne fort blitt ubehagelig, sier Moen.

Sikker id

Tjenesten Telenor nå tilbyr sine mobilkunder i privatmarkedet kalles Sikker id og består av to komponenter. Det ene er overvåkning av inntil fem av abonnentens brukernavn og e-postadresser. Gjennom en tredjepartstjeneste som overvåker lekkasjer og datainnbrudd blir brukernavnene sjekket mot kjente sikkerhetsbrudd og brukeren varslet dersom påloggingsdetaljene deres kan være involvert i en datatyveri.

Den andre delen er en forsikring for dem som er utsatt for id-tyveri. Den gir hjelp til å løse problemer, inkludert juridisk hjelp helt frem til en eventuell rettssak. Man kan også få erstattet tapte beløp og få hjelp til å bekjempe krenkende innhold på nettet.

– Begge komponentene i tjenesten er levert av tredjeparter vi samarbeider med. Vi kan selvsagt ikke garantere at man ikke kan bli utsatt for id-tyveri, men det er et godt steg på veien, sier Siv Bayegan, ansvarlig for tredjepartstjenester i Telenor.

Sikker ID er en tilleggstjeneste man kan legge til sitt eksisterende abonnement.

Nye abonnementer

Samtidig med introduksjonen av den nye trygghetstjenesten reviderer også Telenor Mobil deler av sin abonnementsportefølje.

Det ene er innføringen av et nytt abonnement kalt Trygg. Det er et abonnement for dem som bruker lite data (1 GB) og man får Sikker id inkludert.

Resten av endringene er en ny måte å selge datapakker på.

– Vi har forenklet strukturen og prisingen av data. For å si det rett ut må vi kanskje innrømme at prisingen av ekstra data har vært stiv. Med den nye modellen kan man gå ut over inkludert datamengde uten så stor kostnad og på en enklere måte.(Vilkår)

TELENOR ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Mobil ID-tyveri Phishing Telenor Bjørn Ivar Moen Telekom
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.