Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Danske Peter Ludvigsen vil spare shippingbransjen for 5,7 milliarder dollar årlig ved å redusere antall tomme containere ved hjelp av blokkjedeteknologi. Her hjelper elektriske lokomotiver et skip å komme seg trygt igjennom Panamankanalen. Foto: Aaron Sosa/NTB Scanpix
Danske Peter Ludvigsen vil spare shippingbransjen for 5,7 milliarder dollar årlig ved å redusere antall tomme containere ved hjelp av blokkjedeteknologi. Her hjelper elektriske lokomotiver et skip å komme seg trygt igjennom Panamankanalen. Foto: Aaron Sosa/NTB Scanpix les mer

Teknologi

Shippingveteran vil spare bransjen for milliarder - lager to kryptovalutaer

Tidligere Maersk-direktør Peter Ludvigsen startet selskapet Blockshipping for et år siden. Nå skal han hente 150 millioner kroner til en plattform han tror vil spare shippingbransjen for 5,7 milliarder kroner i året.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Minst en femtedel av verdens 27,7 millioner containere er tomme når de fraktes rundt på de syv hav, ifølge danske Blockshipping, som vil redusere antall tomme containere og spare shippingbransjen for milliarder av dollar hvert år.

– Vi innfører deleøkonomi for containere i shippingindustrien, sier administrerende direktør Peter Ludvigsen i Blockshipping.

Han har 40 års erfaring fra shippingbransjen, der han blant annet har jobbet i Maersk-systemet i over 20 år.

– Vi er i en situasjon hvor 30–45 prosent av alle containere man ser på veiene er tomme. Det er en kjempeutgift, samtidig som det har en negativ innvirkning på miljøet, sier han.

Vil spare 5,7 mrd. dollar i året

Ludvigsen startet blokkjedeselskapet Blockshipping i fjor. Med hjelp fra Den Danske Maritime Fond, venner og familie, og andre små investorer samlet han inn to millioner danske kroner for å utvikle en plattform basert på blokkjedeteknologi han mener kan revolusjonere shipping.

Peter Ludvigsen. Foto: Blockshipping, Pressefoto

Ifølge Ludvigsen blir tomme containere fraktet rundt fordi bevegelsene ikke blir registrert i nåtid. Han vil med sin teknologi identifisere om det finnes noen som har bruk for en container i samme område som de blir fraktet bort fra.

Han tror den globale shippingindustrien kan spare 5,7 milliarder dollar per år:

- Dels i form av redusert reposisjonering av containere, redusert tomkjørsel av containere på landeveiene og en reduksjon i den globale containerflåten på 27,7 millioner containere, sier han.

Blokkjeder

  • Opprinnelig brukt for å støtte bitcoin, men har potensial for mange flere bruksområder.
  • En blokkjede er i prinsippet et nettverk av datamaskiner der alle medlemmene av nettverket sitter på en kopi av en felles og offentlig regnskapsbok, altså en oversikt over alle transaksjoner. Alle kan se i regnskapsboken, men ingen kan endre i den. Kort fortalt kan den ikke endres fordi hver blokk i kjeden har en kode som henviser til den forrige. Forsøker du å endre én, vil alle andre blokker i nettverket være ugyldige.
  • Noe av årsaken til at blokkjedeteknologi har tiltrukket seg så mye interesse, er at man kan utelukke en tredjepart som for eksempel en bank eller en megler. Blokkjeder åpner for at to parter, som ikke nødvendigvis stoler på hverandre, kan gjøre transaksjoner uten en tredjepart.
  • En transaksjon mellom to parter blir dermed registrert på et helt nettverk av datamaskiner, som kan ses av alle og ikke kan endres.
  • En blokk inneholder et sett transaksjoner samt tidsstempel og bekreftelse som sikrer at blokken ikke kan endres uten at det oppdages.
  • Alle kan i utgangspunktet opprette en blokkjede, men det krever at man setter seg inn i det. Det letteste er å ta utgangspunkt i en av de eksisterende kodene, endre den og markedsføre programvaren/blokkjeden du kjører. For at den skal vokse, er du avhengig av at flere mennesker får en kopi av den slik at det blir et nettverk.
  • Å hacke hele blokkjeden vil være svært vanskelig ettersom det ikke finnes en sentralisert versjon av regnskapsboken man kan angripe.
Vis mer

I tillegg har selskapet regnet seg frem til at det kan begrense CO2-utslipp med 4,6 millioner tonn årlig.

Vil kartlegge alle containere

Målet er å gi alle rederiene som er kunde på plattformen en oversikt over containere i nåtid i et forsøk på å fylle containere til enhver tid.

– Rederiene som blir med laster opp containerflåten på vår plattform, sier Ludvigsen.

Han tror i tillegg at alle containere de neste fire årene vil få en registrert sensor, som vil gjøre hans plattform enda mer aktuell:

- Det vil ha en kjempestor effekt på verdikjeden globalt, sier han.

Blokkjedeteknologien fungerer ved at to parter sender opplysninger inn i et desentralisert nettverk av datamaskiner. Når to parter handler blir det det bekreftet av alle datamaskinene i systemet hvis alt stemmer. Alle som er medlem av plattformen kan se handlene, men kan ikke endre dem ettersom det krever godkjennelse fra alle datamaskinene i nettverket.

Skal tjene på gebyrer

Når selskapene som er registrert på plattformen utfører transaksjoner med hverandre gjøres det ved hjelp av Blockshippings egen kryptovaluta, gjerne kalt «token», som man kjøper med dollar.

– Vi har en intern token på plattformen som rederiene bruker for å betale for transporttjenester, lasting og leasing av container. Slik kan de betale for ytelser som gjør at de sparer bankgebyrer og unngår risiko ved bytting av containere. Hvis de vil ut igjen kan de veksle token tilbake til dollar, sier Ludvigsen.

– Hvilke gebyrer blir det?

– Det vil være langt mindre gebyrer enn det vil være tradisjonelle bankgebyrer. Vi skal tjene penger på gebyrer på de forskjellige produktene de skal bruke på plattformen, sier han.

Et eksempel han trekker frem er når to parter skal lage en leasingkontrakt. Det vil de gjøre gjennom en såkalt smartkontrakt der enkelte krav må våre oppfylt før en transaksjon gjennomføres.

– Inne i den bygger man inn en mekanisme hvor betalingen finner sted når containeren har kommet til sitt bestemmelsessted, sier han.

– Ordrene strømmer inn

Ifølge Ludvigsen er Blockshipping allerede i dialog med fire av verdens største rederier. Men for å lansere plattformen globalt trenger shippingveteranen mer penger.

ICO og pre-ICO

  • En Initial Coin Offering (ICO) er en måte for blokkjedebaserte selskaper å hente kapital fra private og institusjonelle investorer.
  • Det foregår ved at man utsteder kryptovaluta, ofte kalt tokens, og selger disse.
  • Det gir nødvendigvis ikke eiendeler i selskapet, men kan gi tilgang til produkter som selskapet jobber med. Ofte investerer man også i ICOer i håp om at kryptovalutaen vil stige i verdi. Noen tokens kan også betale utbytte.
  • For å hente penger gjennom en ICO behøver man ikke legge frem et prospekt og det er ikke regulert av myndigheter. Det gjør at man kan hente inn kapital uten at prosessen må godkjennes av Finanstilsynet, men betyr til gjengjeld at det er vanskelig for investorer å bedømme selskapets kredibilitet og man har ingen garantier for investeringen sin.
  • En pre-ICO er en slags miniemisjon som er nødvendig for oppstartsselskaper som ikke har kapital eller tørre investorer til å kjøre en vanlig ICO (digital myntemisjon), som blant annet gjerne krever betalt reklame, møter og teknisk støtte. I tillegg er det en god indikator på hvor mye prosjektet kan skaleres opp.
Vis mer

Det skal de gjøre ved hjelp av en ICO (Initial Coin Offering). Selskapet skal utstede en annen kryptovaluta med navnet Container Crypto Coin for å hente 150 millioner danske kroner. Selskapet har allerede startet et forsalg av myntene.

– Den er blitt tatt godt imot i den tradisjonelle verden og i hele kryptoverdenen, sier Ludvigsen.

Lager «sikker» digital emisjon

Finanstilsynet har tidligere advart mot både å investere i ICO-er og å eie kryptovalutaer.

– Investeringer i kryptovalutaer og kryptoermisjoner er risikable, og det er en stor risiko for at investeringen kan gå tapt. Det er også fare for svindel og hvitvasking, skriver de på sine sider.

ICOer er ikke regulert av finansmyndigheter, og sånn sett har man ingen garanti for at pengene ikke forsvinner.

Ludvigsen mener å ha løst problemet. Selskapet har laget en slags depositokonto de kaller «Market Maker Fund» der et stort beløp fra emisjonen blir satt inn slik at de som har investert kan få tilbake noe av pengene hvis de ikke er fornøyd.

– Da får de tilbake 35,4 prosent av det de kjøpte for. Dette fondet kan kun åpnes når tre milepæler er nådd, sier han, og ramser opp:

  1. Når det første produktet er lansert.
  2. Når en millione containere er registrert på plattformen.
  3. Når Blockshipping har returnert to millioner dollar i inntekter tilbake til investorene.

I tillegg vil investorene som i alle andre kryptovalutaemisjoner ha muligheten for gevinst som følge av en prisoppgang i den digitale valutaen. (Vilkår)

Peter Ludvigsen Blockshipping Kryptovaluta Shipping Blokkjedeteknologi Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.