Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Peter Wiederstrøm, hotellanalytiker i Wiederstrøm Hotel Consulting, har sjelden opplevd like sterke tall som hotellene i Tromsø leverte i februar. Foto: Øyvind Elvsborg
Peter Wiederstrøm, hotellanalytiker i Wiederstrøm Hotel Consulting, har sjelden opplevd like sterke tall som hotellene i Tromsø leverte i februar. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Reiseliv

Til himmels med hotellene i nord – tungt i vest

Tromsø-hotellene fortsetter den eventyrlige veksten med både belegg og inntekt per rom himmelhøyt over alle andre.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Godt hjulpet av nordlysturistene ble februar nok en måned der hotellene i Tromsø slo til med trippelseier: Høyest belegg, oppnådd rompris og losjiinntekt per tilgjengelige rom, såkalt revpar.

– Tromsø-hotellene hadde også størst prisvekst fra februar i fjor og revpar passerte for første gang 1000 kroner i gjennomsnitt, sier Peter Wiederstrøm om hotelltallene fra Benchmarking Alliance.

– Revpar på 1072 kroner er svært, svært høyt også i norsk sammenheng. Jeg har bladd gjennom gamle oversikter, og finner bare at 1000-kronersgrensen ble nådd på Lillehammer i februar 2016 i forbindelse med ungdoms-OL, noen julimåneder med Kaptein Sabeltann og Dyreparken i Kristiansand samt et par juninoteringer i Bergen, sier han.

Tromsø-hotellene hadde et belegg på nær 91 prosent i februar. Nummer to på listen var Oslo med 67 prosent.

Poul-Henrik Remmer er direktør på Scandic Ishavshotel i Tromsø:

– Det er helt klart nordlysturismen som gjør at trykket er så stort. Det er langt fra bare snakk om asiater. Det har jo vært vinterferie i store deler av Europa, så vi har hatt et skifte mot flere italienere, tyskere, belgiere, sveitsere, franskmenn og andre nasjonaliteter. Dette er betalingsdyktige folk. Det er aldri noen diskusjon om pris, men vi må selvfølgelig strekke oss enda lengre og levere topp service og kvalitet. Det forventer gjestene når prisene øker, sier han, og legger til at også veksten i antall objekter som leies ut via Airbnb har økt kraftig og har passert 1000.

– Men med 91 prosent belegg er det vel i praksis fullt på hotellene?

– Det kan du godt si. Gjestene vil gjerne bo her i seks-syv dager i strekk, og da blir det vanskelig å fylle alle rom hele tiden. Det skal mye til for å øke belegget noe særlig over det vi hadde i februar.

– Og nå kommer det nye hoteller?

– Ja, det er i alle fall syv-åtte nye prosjekter på gang, men ingen av dem er veldig nært forestående. Det vil nok gå tre-fire år før det kommer noe nytt, sier Remmer, og legger til at værforholdene i år har vært fabelaktige for dem som vil se nordlyset.

– Vi har ikke hatt noe skikkelig snøfall siden 21. desember. Siden har det nesten permanent vært kaldt og klarvær, så det har også vært en fantastisk sesong for alle aktivitetsleverandørene, sier Remmer.

Tre ganger høyere

Mens Stavanger kunne skilte med de beste tallene før oljeprisfallet, ligger oljebyen nå på bunn i revpar med 361 kroner. Tromsøs revpar er dermed nesten tre ganger høyere enn i Stavanger.

– Men vi ser at Stavanger-tallene kryper oppover. Gjenåpningen av Radisson Blu Atlantic like før jul var et spenningspunkt fordi det innebar betydelig kapasitetsøkning. Februartallene viser at bransjen har parert dette godt, med nær uforandret beleggsnivå til tross for 8,6 prosent flere tilgjengelige hotellrom, sier Wiederstrøm.

– Men tilbudsøkningen i Stavanger er ingenting mot det man har opplevd i Bergen. Hele 31 prosent flere rom har hotellene å fylle sammenlignet med samme tid i fjor. Så til tross for en svært pen vekst i antall solgte rom i februar på 19,3 prosent, faller belegget til 46,4 prosent. Romprisene går ned med over fem prosent og dermed faller revpar med 13,5 prosent. Med kun 383 kroner i revpar legger Vestlandets hovedstad seg nær bunnen på listen, sier Wiederstrøm.

Tallene for februar viser for øvrig at den økte oljeaktiviteten gir positiv effekt for hotellene i byer som Kristiansund og Haugesund. (Vilkår)

Peter Wiederstrøm Tromsø Benchmarking Alliance Lillehammer Kristiansand Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.