Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Franske jernbarnearbeidere protesterer mot president Emmanuel Macrons planer om å gjøre endringer i de gode betingelsene til de ansatte. Franske fagforeninger planlegger å streike to dager i uken for å få stoppet regjeringens reformer. Foto: Jeremias Gonzalez/IP3/Getty Images
Franske jernbarnearbeidere protesterer mot president Emmanuel Macrons planer om å gjøre endringer i de gode betingelsene til de ansatte. Franske fagforeninger planlegger å streike to dager i uken for å få stoppet regjeringens reformer. Foto: Jeremias Gonzalez/IP3/Getty Images les mer

Utenriks

Tror Macron vinner fransk arbeidsstrid

Arbeiderbevegelsen i Frankrike går til kamp mot president Emmanuel Macron om et statlig jernbaneselskap. Presidenten har gode muligheter til å lykkes, ifølge eksperter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Konflikten mellom fransk fagbevegelse og president Emmanuel Macron spisset seg kraftig til i starten av april.

Det har over tid vært misnøye med presidentenes økonomiske reformer blant arbeiderne, men regjeringens planer for det statseide jernbaneselskapet SNCF har skapt spesielt sterke reaksjoner.

Macrons administrasjon vil gjøre jernbaneselskapet om til et statsaksjeselskap. De ønsker også å endre reglene for nyansatte lokførere og konduktører, som i dag kan gå av med full pensjon når de er 52. Det er ti år før andre offentlige ansatte.

– Så langt er sjansene hans fortsatt gode, sier Famke Krumbmüller om Macron til DN.

Hun er partner i det Paris-baserte konsulentfirmaet Opencitiz og leder avdelingen for politisk risiko.

Ekspert på politisk risiko, Famke Krumbmüller hos konsulentfirmaet Opencitiz, tror Frankrikes president kan vinne reformkampen tross streiker. Foto: Opencitiz

Macrons reformer

  • Frankrikes president Emmanuel Macron har jobbet for flere store politiske endringer etter at han ble valgt i fjor.
  • I september undertegnet han en kontroversiell arbeidsmarkedsreform som gjør det enklere for arbeidsgivere å forhandle om lønn og betingelser med sine ansatte.
  • Det har over tid vært misnøye blant fagbevegelsen med Macrons reformer. Presidentens politikk er blitt kalt arbeiderfiendtlig.
  • Konflikten blusset opp igjen i februar da regjeringen la frem forslaget om reform for et statlig jernbaneselskap, som blant annet handler om å endre den attraktive pensjonsavtalen til de ansatte.
  • Flere franske presidenter har tidligere mislyktes med å myke opp reglene i fransk arbeidsliv etter streiker og demonstrasjoner.
Vis mer

«Fagforeningens nåde»

En av fordelene til Macron er at han i motsetning til tidligere presidenter varslet reformer allerede under valgkampen, ifølge Krumbmüller.

I tillegg er streiken fortsatt begrenset i omfang.

– Regjeringen vil møte utfordringer hvis streikene rammer flere sektorer og blir mer voldelige. Da vil den være nødt til å steppe inn, sier Krümbmuller.

Togstreiken har rammet millioner av passasjerer, og vil ifølge arbeidstagerorganisasjonene vare to dager i uken til tidligst 28. juni, med mindre regjeringen snur.

9. april var prislappen oppe i om lag 960 millioner kroner, ifølge SNCF-sjefen Guillaume Pepy.

Flere andre har også streiket de siste ukene, inkludert ansatte i flyselskapet Air France og renovasjonsarbeidere, men protestene har ikke vært like kraftige som tidligere opprør i fagbevegelsen.

– Det er litt overraskende hvor svake fagforeningene ser ut til å være i Frankrike. Det virker som Frankrike ikke lenger lever på fagforeningenes nåde, og dermed tror jeg Macron har en god sjanse til å lykkes, sier Frankrike-forsker Joseph Downing ved London School of Economics and Political Science (LSE).

Delte meninger om streiken

I tillegg til den tidlige pensjonsalderen, har jernbanearbeidere goder som lange ferier og svært billige togreiser. SNCF har opparbeidet en gjeld på 46,6 millioner euro, og regjeringen vil balansere regnskapet.

– Disse reformene vil ta bort fordeler fra dem. Reformene er nødvendige for å sikre bærekraftigheten til velferdsstaten og at fremtidige generasjoner kan nyte av den, men det betyr vonde reformer for de nåværende generasjonene, sier Krumbmüller.

Flere presidenter har prøvd å få gjennomført reformer, men er blitt stanset av kraftige streiker.

Det franske folket er delt om jernbanesaken. Ifølge en meningsmåling fra meningsmålingsinstituttet Ifop 8. april, svarte 56 prosent at de ikke syntes togstreiken var berettiget.

– Systemet per i dag er ikke bærekraftig. Det er snakk om et gigantisk underskudd, og det er ikke ufornuftig å endre modellen. Samtidig er SNCF et selskap som mye av stoltheten og tradisjonen i arbeiderklassen er knyttet til, sier førsteamanuensis Franck Orban ved Høgskolen i Østfold, som blant annet jobber med fransk politikk.

– Stopper ikke meg

Emmanuel Macron har jobbet for flere omstridte reformer etter at han ble president i fjor.

I september signerte han en lovendring som gjorde det enklere for arbeidsgivere å forhandle om lønn og betingelser med sine ansatte, noe som blant annet førte til at kostnader knyttet til oppsigelse ble lavere.

Det førte til protester fra titusenvis av franskmenn. En annen viktig kampsak for presidenten har vært å redusere størrelsen på offentlig sektor.

Reaksjonene virker ikke å ha noen særlig effekt på presidenten.

– At noen folk ikke er glade stopper ikke meg, sa han i et intervju til den franske TV-kanalen TF1 tidligere denne måneden.

Det er ikke bare kamper internt i landet Macron må ta for seg om dagen. De siste dagene har han engasjert seg i konflikten i Syria etter et påstått kjemisk angrep fra syriske regjeringsstyrker.

– Vi har beviser for at kjemiske våpen ble brukt, i det minste klor, og at de ble brukt av Bashar al-Assads regime, sa Macron torsdag.

En reaksjon fra Frankrike vil komme på et tidspunkt det velger selv og når det er mest hensiktsmessig, sa presidenten.

USAs president Donald Trump truet Syria og Russland med missiler onsdag, men tonet ned retorikken kraftig dagen etter.(Vilkår)

Franck Orban Frankrike EU Paris Emmanuel Macron Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.