- 1 – Dette er regjeringens domene
- 2 Skulle bygge norsk industrieventyr - nå er selskapet tvangsoppløst
- 3 Eksperter: Tesla gjentar bilindustriens feil fra 80-tallet
- 4 – For to år siden virket norsk sokkel som nesten død. Nå har den kommet som en kule
- 5 Kommune anklages for ulovlig millionstøtte til byens rikeste
- 6 6 av 10 aner ikke hva GDPR er: Ekspert tror bevissthet om verdien av egne data vil øke
- 7 Lederduo fikk 15 millioner kroner hver i lønn
- 8 Ukjent investor lånte XXL-aksjer av John Fredriksen – tjente en formue
- 9 Butikkene tvinges til å skrive ut kvitteringen din
- 10 Kunstekspert om Pushwagner: Myte at verdien stiger når kunstneren går bort
Sparebank 1 Markets tar inn Norwegian i ukeporteføljen denne uken.
Analysesjef Lars-Daniel Westby skrev i en oppdatering i forrige uke, etter at det ble kjent at flygiganten International Airlines Group (IAG) vil vurdere et bud på Norwegian, at han mente at prisen på det norske flyselskapet ville være opp mot 340 kroner per aksje, men at et bud ville ligge rundt 300 kroner, siden IAG ikke ville gi bort alle synergiene til Norwegians aksjonærer.
Nå høyner han maksprisen.
310–485
Westby tror IAG, som blant annet eier British Airways, snart kommer til å flagge at det har over fem prosent av aksjene. IAG meldte i forrige uke at det hadde kjøpt 4,6 prosent av aksjene.
«Vi tror IAG kommer til å kjøpe seg opp til 10 prosent før de starter forhandlinger med mål om å kjøpe 100 prosent», skriver Westby i ukeportefølje-oppdateringen.
Han trekker frem at Norwegian har «finansielle og operasjonelle utfordringer og IAG har finansiell kapasitet, synergier og ikke minst nylig gjennomført en restrukturering av Vueling i Spania».
Andre potensielle budgivere som er trukket frem, er lavprisselskapene Ryanair og Easyjet, men Westby viser til at disse to selskapene ikke har mulighet til å ta ut de samme synergiene og heller ikke har en så solid historikk når det gjelder oppkjøp. Han tviler derfor på om det blir noe budkamp om Norwegian.
Dette er saken
- Torsdag formiddag ble det kjent at International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, har kjøpt 4,6 prosent av aksjene i Norwegian og vil vurdere å by på selskapet.
- Bloomberg News meldte om saken først, og like etter sendte IAG ut børsmelding.
- Oslo Børs innførte børspause for å undersøke kursutviklingen i Norwegian-aksjen etter at den hadde steget rundt 20 prosent på nyheten.
- Like etter sendte Norwegian ut en melding om at det ikke hadde kjennskap til transaksjonen eller interessen fra IAG før den ble omtalt i mediene. Torsdag steg Norwegian-aksjen 47 prosent.
- Fredag sa Norwegians sjef og største eier Bjørn Kjos på en improvisert pressekonferanse at han ikke ønsker å selge i selskapet.
«Vi tror ikke det kommer andre budgivere på banen,» skriver han.
Westby tror ikke på noe samarbeid mellom Norwegian og IAG. IAG vil kjøpe 100 prosent av selskapet, er hans spådom, og prisen IAG kan betale, vil ligge mellom 310 og 485 kroner per aksje.
Det tilsvarer en pris på mellom 13,4 og 22 milliarder kroner.
Den høyeste Norwegian-kursen noensinne er 380 kroner per aksje. Men justert for emisjonen der Norwegian får inn 1,5 milliarder kroner til kurs 155 per aksje, er høyeste kurs 302 kroner, ifølge Westby.
30 prosent premie?
Mandag bykset Norwegian-kursen videre opp til 280 kroner.
«Det at kursen ikke er høyere enn det den er, øker etter vår oppfatning sannsynligheten for at det kommer et bud. IAG har fått svar på sin invitasjon fra aksjemarkedet og selv om det er sprikende meninger om hva aksjen er verdt, mener vi markedet er mer realistiske og innenfor IAGs range,» skriver Westby, som viser til at 30 prosent premie på dagens kurs er 345 kroner per aksje.
Det betyr 15,6 milliarder kroner for Norwegian og cirka fire milliarder kroner til Norwegian-toppene Bjørn Kjos og Bjørn Kise, henholdsvis sjef og styreleder.
«Det mener vi ikke er urealistisk og vi synes nedsiderisikoen er lav. IAG har nok planlagt dette lenge,» sier analytikeren.(Vilkår)