Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Egil Stenshagen og hans familie er blant de største private aksjonærene i Norwegian. Etter kraftig kursoppgang har de lånt ut store aksjesummer til shorting i aksjen. Her er Stenshagen på NHOs årskonferanse i 2015. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Egil Stenshagen og hans familie er blant de største private aksjonærene i Norwegian. Etter kraftig kursoppgang har de lånt ut store aksjesummer til shorting i aksjen. Her er Stenshagen på NHOs årskonferanse i 2015. Foto: Skjalg Bøhmer Vold les mer

Luftfart

Egil Stenshagen låner ut Norwegian-aksjer for 124 millioner til shorting

Egil Stenshagen og hans investeringsselskap har lånt ut Norwegian-aksjer til en verdi av 124 millioner kroner til shortsalg etter voldsom kursoppgang den siste tiden.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Egil Stenshagen (70) og hans sønn Jørgen Stenshagen (41) forvalter sammen Stenshagen-familiens milliardformue. Deres investeringsselskap Stenshagen Invest var forrige uke flyselskapet Norwegians 12. største aksjonær med en beholdning på 428.839 aksjer, ifølge den offisielle aksjonærlisten fra flyselskapet.

Mandag morgen var Stenshagen borte fra listen over selskapets 50 største aksjonærer. Det er fordi aksjene er lånt ut til såkalt shortsalg.

Shorthandel

  • Shorthandel, shorte eller shorting innebærer å låne aksjer som deretter selges med den hensikt å kjøpe aksjene tilbake på et senere tidspunkt. Så leveres aksjene tilbake. Den som låner ut aksjene krever en rentekompensasjon for dette.
  • Én årsak til å shorte er at man satser på kursfall. Men hvis kursen i stedet stiger, risikerer investoren tap ved å kjøpe aksjene tilbake på høyere kurser enn salgskursen.
Vis mer

– Ikke solgt noe. Utlånt til shorting, skriver Egil Stenshagen i en tekstmelding.

Kan kreve aksjene tilbake «når som helst»

Shortsalg betyr at de som har tro på kursfall, låner aksjene av eksempelvis Stenshagen, selger dem, håper kursen skal falle og kjøper tilbake aksjene for en lavere sum hvis kursen har falt. Utfordringen for shortselgerne er hvis de som har lånt ut aksjene, i dette tilfellet Stenshagen, krever tilbake aksjene før kursen har falt nok til at shortselgerne er fornøyde. Da må de kjøpe aksjene i markedet, og hvis mange shortselgere prøver å kjøpe tilbake aksjer samtidig, kan det skapes en såkalt short-skvis der kursen drives i været.

– Når kan dere kreve aksjene tilbake igjen?

– Når som helst, svarer Stenshagen.

Stenshagens aksjepost i Norwegian var med mandagens kurs på 290 kroner verd 124 millioner kroner. Norwegian har i lengre tid vært blant selskapene på Oslo Børs som har vært mest populære blant shorterne, men flere forsvant etter den voldsomme kursoppgangen i forrige uke. Selskapet er opp over 66 prosent den siste uken.

Dette er saken

  • Torsdag formiddag ble det kjent at International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, har kjøpt 4,6 prosent av aksjene i Norwegian og vil vurdere å by på selskapet.
  • Bloomberg News meldte om saken først, og like etter sendte IAG ut børsmelding.
  • Oslo Børs innførte børspause for å undersøke kursutviklingen i Norwegian-aksjen etter at den hadde steget rundt 20 prosent på nyheten.
  • Like etter sendte Norwegian ut en melding om at det ikke hadde kjennskap til transaksjonen eller interessen fra IAG før den ble omtalt i mediene. Torsdag steg Norwegian-aksjen 47 prosent.
  • Fredag sa Norwegians sjef og største eier Bjørn Kjos på en improvisert pressekonferanse at han ikke ønsker å selge i selskapet.
Vis mer

«Kan bli et glitrende selskap»

Da DN snakket med Egil Stenshagen torsdag i forrige uke, sa han følgende om et mulig bud fra British Airways-eier IAG:

– Vi har ikke tatt stilling til hva vi skal gjøre med aksjene hvis det skulle komme et godt tilbud. Vi må først se hva de kommer med av tilbud. Vi har tro på at Norwegian også skal greie seg på egne ben. Vi selger ikke foreløpig.

– Men samtidig skal man aldri la være å se på et godt tilbud, presiserte han.

Stenshagen fortalte at Norwegian kan bli et «glitrende selskap» også uten IAG på eiersiden.

– IAG har kjøpt seg inn og ser på Norwegian som et ganske spennende case, sa Stenshagen.

– Det kan sikkert være bra for begge parter. Men på den annen side er det spennende hvis Norwegian får selskapet på skinner, og det kan bli et glitrende selskap med mange gode år foran seg. Hva som er best av de to alternativene, å bli en del av IAG eller fortsette på egen kjøl, er vanskelig å svare på, sa han.

Stenshagen eier selskapet Stenshagen Invest sammen med sin kone og to barn.(Vilkår)

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Børs Finans Egil Stenshagen Norwegian AIG Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.