Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Privatøkonomi

Forbrukerrådet: For komplisert å søke om byggetillatelse

– En stor utfordring før du i det hele tatt kan finne frem hammeren, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nettløsningen for å søke om byggetillatelse er for komplisert. Dette er konklusjonen i en fersk undersøkelse konsulentfirmaet Knowit har gjennomført på oppdrag fra Forbrukerrådet.

– En byggeprosess er krevende nok, men vår test viser at det er en stor utfordring før du i det hele tatt kan finne frem hammeren. Den viser nemlig at det er altfor komplisert bare å søke om byggetillatelse på nett, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Uforståelig for brukeren

Et testpanel opplevde prosessen som tungvind og utfordrende, skriver Forbrukerrådet. Halvparten av panelet trodde ikke de ville greie å gjennomføre, opplyses det.

Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Undersøkelsen viser at nettsidene blant annet er «fulle av uforståelige faguttrykk». I pressemeldingen skriver Forbrukerrådet at:

  • Ingen av testbrukerne forsto ord som planstatus og plantype
  • Halvparten skjønte ikke hva gnr. og bnr. betyr
  • Én uttalte at «dette er litt gresk for meg, jeg vet ikke forskjellen mellom søknad uten ansvarsrett, etttrinns søknad og rammetillatelse»
  • «Informasjonen underveis er tørr og lite forbrukervennlig, vanskelig å skjønne ord og uttrykk. Mye henvisninger til lover og regler og så kommer du til kilometer med informasjon og da gir man opp.» kommenterte en annen testbruker.

Dårlig lesbarhet

Ifølge Knowit har sidene i tillegg så dårlig lesbarhet at det kan være ulovlig.

– Dette går ut over enhver forbruker, men i særdeleshet svaksynte, dyslektikere og fargeblinde, sier Vie i Forbrukerrådet.

Det er Direktoratet for byggkvalitet som er ansvarlig for løsningen.

– Regjeringen vil digitalisere Norge, og da må denne nettløsningen gjennom en bli ny-prosess, slik at den faktisk blir mulig å bruke. Vi håper vår rapport blir nyttig på veien, sier Vie.

På vei ut

Kommunikasjonssjef Gro Maren Mogstad Karlsen i Direktoratet for byggkvalitet svarer at dagens løsning, ByggSøk, er på vei ut.

– Det er bra at Forbrukerrådet er utålmodige på vegne av forbrukerne, men her slår de inn åpne dører. Vi vet at ByggSøk baserer seg på utdatert teknologi og ikke svarer til forbrukernes forventninger til digitale tjenester, sier Karlsen til DN.

– Vi vet at byggereglene er vanskelig å forstå, og har derfor også gjennom tjenestedesign utviklet et nytt søknadsskjema som er enklere å forstå og fylle ut for forbrukeren. Dette lanseres over sommeren, sier hun. (Vilkår)

Anne Kristin Vie Forbrukerrådet Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.