Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Kinesiske turister tar selfie i Vigelandsparken. Foto: Per Ståle Bugjerde
Kinesiske turister tar selfie i Vigelandsparken. Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Reiseliv

Kinaveksten borte

Etter flere år med kraftig vekst, har norske hoteller for første gang på åtte år en nedgang i antall kinesiske gjester i vinter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I første kvartal i fjor hadde norske hoteller tett på 27.000 gjestedøgn fra kinesere. Det var ny rekord med solid margin og tett på en tidobling siden første kvartal 2010.

Men for årets første tre måneder viser tallene fra SSB for første gang en nedgang på vel fire prosent.

Venter på forløsning

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge var ikke klar over nedgangen før DN gjorde henne oppmerksom på den.

– Er luften i ferd med å gå ut av den kinesiske ballongen?

– Det er det altfor tidlig å konkludere med. Alt tyder på at veksten fra Kina vil fortsette og til tross for den lille nedgangen vi har hatt i første kvartal, ligger vi fortsatt på et høyt nivå. Og våre analyser viser at antall bestilte flybilletter fra Kina i år er opp nærmere ti prosent sammenlignet med i fjor, sier hun.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, synes ikke det er så unaturlig med en liten dipp etter flere år med rekordvekst i turismen fra Kina. Foto: Mikaela Berg

– Jeg er ikke så bekymret om vi får en liten dipp fra Kina målt i antall gjestedøgn. Det er viktigere at vi får tak i de riktige turistene enn at vi får de store volumene, og vi ser klare tendenser til at stadig flere kommer som individuelle turister. Disse bruker mer penger enn kineserne som reiser i større grupper, sier Bratland Holm.

«Må tåle å vente litt»

– På sikt er jeg overbevist om at Kina blir et stort marked for norsk reiseliv, men det er fortsatt et ganske nytt marked for oss, og vi må tåle å vente litt på forløsningen, mener hun.

I fjor klatret Kina forbi Danmark og ble det femte største utenlandsmarkedet for de norske hotellene med nesten 450.000 gjestedøgn. Sverige er fortsatt størst med vel 760.000 gjestedøgn etterfulgt av Tyskland, USA og Storbritannia.(Vilkår)

Statistisk sentralbyrå Bente Bratland Holm Danmark Kina Innovasjon Norge Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.