Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Norske yrkessjåfører frykter flere dødsulykker på norske veier hvis hviletidene blir kuttet. Oslo 20120312.En svensk trailer kjører på E6 ved Mortensrud i Oslo mandag. Utenlandske lastebilers andel av godstransporten inn og ut av Norge har økt, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). SSB opplyser at det i 2010 ble transportert 14,1 millioner tonn gods inn og ut av Norge med lastebil. Dette er om lag 10 prosent mer enn i 2009. De utenlandske bilenes andel var på 59 prosent, vel 1 prosentpoeng mer enn året før. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
Norske yrkessjåfører frykter flere dødsulykker på norske veier hvis hviletidene blir kuttet. Oslo 20120312.En svensk trailer kjører på E6 ved Mortensrud i Oslo mandag. Utenlandske lastebilers andel av godstransporten inn og ut av Norge har økt, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). SSB opplyser at det i 2010 ble transportert 14,1 millioner tonn gods inn og ut av Norge med lastebil. Dette er om lag 10 prosent mer enn i 2009. De utenlandske bilenes andel var på 59 prosent, vel 1 prosentpoeng mer enn året før. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix les mer

no_topic

Norske yrkessjåfører reagerer på EU-forslag om hviletid

EUs transportkomité vil at yrkessjåfører skal kjøre mer med mindre hvile. Norske yrkessjåfører mener det vil føre til flere dødsulykker på veiene i Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Det er nok trøtte utenlandske sjåfører på norske veier. Nok norske også. Det er en grunn til at hviletidsbestemmelsene er der. Det var mye mer ulykker på veiene før de kom. Vi trenger den hvilen vi får, sier Hans Erik Strand, langtransportsjåfør for Kristiansen Transport, til Klassekampen.

Han får støtte av Transportarbeiderforbundet, som representerer norske godssjåfører.

– Kort oppsummert er situasjonen ute av kontroll. Jeg tror ikke politikerne i EUs transportkomité forstår konsekvensene av sine egne forslag, verken på sikkerhet eller arbeidsvilkår, sier Lars Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet til avisen.

Avgjøres torsdag

Han håper norske politikere setter foten ned dersom forslaget går gjennom.

Etter planen skal mobilitetspakken vedtas i EU-parlamentet 10. september, men EUs transportkomité ønsker å unngå̊ parlamentsbehandling. Om de får det som de vil, blir avgjort torsdag.

Det har ikke lyktes Klassekampen å få en uttalelse fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, men så langt har det vært tverrpolitisk enighet om å jobbe mot skadelige endringer i transportsektoren.

Rødt, SV, Ap og Sp har åpnet for å bruke vetoretten.(Vilkår)