Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Finansdirektør Rebekka Herlofsen i Wallenius Wilhelmsen er trygg på at rederiet klarer å redusere kostnadene dersom volumene faller som følge av en eventuell toll på import av biler til USA. Foto: Jun Takagi og Per Ståle Bugjerde
Finansdirektør Rebekka Herlofsen i Wallenius Wilhelmsen er trygg på at rederiet klarer å redusere kostnadene dersom volumene faller som følge av en eventuell toll på import av biler til USA. Foto: Jun Takagi og Per Ståle Bugjerde les mer

Shipping

Verdens største bilrederi frykter ikke biltoll

– Kjøretøyene må fortsatt fraktes, prosesseres og distribueres selv om produksjonsstedet og destinasjonen endres, sier finansdirektør Rebekka Herlofsen i norske Wallenius Wilhelmsen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Donald Trumps tollmarsj har skapt uro i internasjonal handel. USA har allerede innført toll på import av aluminium og stål, og de allierte har svart med å innføre egne toller på diverse varer.

Men en full handelskrig er det ennå ikke blitt. Til det er aluminium og stål et altfor lite marked. Men konkluderer USA med at også biler er en trussel mot nasjonens sikkerhet vil det være en handelskrigserklæring, sa direktør i Norsk Industri, Knut E. Sunde til DN onsdag.

I mai varslet USAs handelsminister Wilbur Ross at de vil etterforske import på bil og bildeler til landet. Det blir vurdert en straffetoll på 25 prosent.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen skrev i en epost til DN onsdag at det alvorlige er at en eventuell tolløkning fra USA vil gi smitteeffekt på andre markeder.

Det norske børsnoterte bilrederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics er imidlertid lite bekymret.

Forventer at volumene vil stige

– Til tross for den store oppmerksomheten temaet har fått i mediene, forventer fortsatt internasjonale analyseselskaper at globale «deep sea»-volumer vil stige jevnt med rundt to prosent per år over de neste fem årene, sier finansdirektør Rebekka Herlofsen i Wallenius Wilhelmsen.

«Deep sea» er betegnelsen på selskap som frakter varer på interkontinentale ruter. Herunder finner man blant annet bilfrakt, oljetankere, cruisetrafikk og tørrbulk.

– Vi er fleksible og forberedt på å støtte våre kunder hvor de trenger oss, være seg på land eller til sjøs, sier Herlofsen.

Hun sier de ikke gjør noen justeringer i den daglig driften frem til de har konkrete endringer å forholde seg til.

Wallenius Wilhelmsen ble verdens største innen frakt av biler etter at Wilh. Wilhelmsen og Wallenius Lines slo seg sammen i fjor. Med over 127 skip og 1300 avganger per år frakter rederiet biler og maskineri verden rundt.

– Det vi faktisk har sett så langt som følge av de bilaterale diskusjonene mellom USA og Kina, er at toll på importerte biler til Kina planlegges å reduseres fra 25 prosent til 15 prosent fra juli. Dette vil slå positivt ut globalt, sier Herlofsen.

Tror ikke rederiet hvor stor effekten blir

Analytiker Lukas Daul i meglerhuset ABG Sundal Collier tror ikke Wallenius Wilhelmsen selv vet hvor stor innvirkning en amerikansk biltoll vil ha på driften. Han er ansvarlig for meglerhusets dekning av selskapet og sier at da han var i kontakt med rederiet hadde de ikke en klar formening om hva effekten av en toll kan bli.

Lukas Daul. Foto: Stian Lysberg Solum

– Alt annet like vil det negativt. Du må anta at det blir færre volumer som går til USA, men hvilke volumer det slår mest ut på og om disse volumene skal erstattes av noe annet blir en kabal, sier Daul.

Han har ingen egne analyser på hvor mye en eventuell toll vil slå ut på rederiet.

– Hvordan er stemningen blant bilfraktrederiene?

– Jeg tror de føler det er mye støy. Det skaper usikkerhet om hvordan fremtiden kommer til å bli, sier analytikeren.

– Kjøretøyene må fortsatt fraktes

Finansdirektør Herlofsen i Wallenius Wilhelmsen sier at proteksjonisme selvfølgelig ikke er positivt for global handel, og at nye handelsavtaler kan føre til at kundene skifter produksjonsstrategier.

– Men kjøretøyene må fortsatt fraktes, prosesseres og distribueres selv om produksjonsstedet og destinasjonen endres, sier hun.

Wallenius Wilhelmsen har en blanding av egne skip og skip de leier.

– Det betyr at vi raskt kan redusere driftskostnadene dersom volumene faller, og øke kapasiteten dersom det skulle være nødvendig, sier finansdirektøren.

Anbefaler kjøp av Wallenius Wilhelmsen

I en oppdatering torsdag morgen skriver DNB Markets-analytiker Ole Andreas Krohn at Wallenius Wilhelmsen-aksjen er ned rundt 40 prosent siden starten av februar.

– Basert på våre estimater for 2019, forventninger om at dårlige nyheter nå er reflektert i kursen og de første signalene om en bedring i markedsbalansen for selskapet tar vi anbefalingen opp fra hold til kjøp og kursmålet opp fra 46 kroner til 51 kroner per aksje, skriver Krohn.

Åtte av de ni analytikerne som dekker selskapet anbefaler kjøp av aksjen, mens en har en nøytralanbefaling. Snittet av analytikerne har et kursmål på 59,20 kroner aksjen. Torsdag morgen handles aksjen til 41,70 kroner. (Vilkår)

USA Lukas Daul Rebekka Herlofsen Wallenius Wilhelmsen Logistics Handelskrig Shipping
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.